Brev:
Søvn - hvordan gør vi?
4. juni 2008
Alder:
8 mdr.
Søvn - hvordan gør vi?
Kære Helen.
Vi er forældre til en dejlig dreng på 8 måneder, som altid har spist/ammet rigtigt fint, men til gengæld aldrig har sovet specielt godt!
Da han var omkring 5 måneder lærte han at falde i søvn på sit eget værelse, og har stort set gjort det uden de store problemer siden – indtil for nylig! De sidste 3-4 uger er det ligesom om, at han har glemt hvordan det var han gjorde, når han skulle sove. Han skriger angstens skrig, før vi overhovedet er ude af værelset.
Jeg er godt klar over, at han er midt i seperationsfasen, og at han lige skal lære, at hans mor ikke forlader ham! Han er desværre utrolig standhaftig, og han græder i lang tid, selv om vi hele tiden går ind til ham og trøster/tager op og vugger lidt/sidder og holder i hånd. Kan ikke rigtigt se, hvordan vi skal bryde dette mønster – føler vi kører i ring, og tror han kan mærke vores usikkerhed og frustration!
En anden ny udfordring er, at han er begyndt at mosle rundt og rejse sig i sengen efter han er blevet lagt til at sove....og hvad gør man så? Skal vi blive ved med at lægge ham ned gang på gang, eller skal han have lov til at stå?
Når han så endelig sover (der er næsten altid et par opvågninger, hvor han hurtigt kan trøstes med sut eller vende ham hvis han har lagt sig på maven), vågner han mellem 23-01 hvor jeg ammer ham. Desværre er han i denne nye udvikling begyndt at vågne ret konsekvent kl.3, og det er stort set umuligt at få ham til at sove uden at amme ham. Har prøvet at trøste i over 1 time uden det hjalp, og må overgive mig, da jeg ikke er så standhaftigt på dette tidspunkt! Føler at vi på dette punkt et sat mange måneder tilbage i tiden! Er dette tilbageslag normalt i seperationsfasen- og hvordan takler man dette?
Før i tiden sov han til kl. ca.5/6 og kom derefter ind i vores seng og blev ammet og sov lidt videre, hvilket var helt fint!! Vi vil meget gerne tilbage til dette.
Han sover ok om dagen ca. 2 - 2,5 timer fordelt på 2 lure. Han spiser som sagt fint, og er nu oppe på 4 skemåltider og 3 (nu 4-5) amninger i døgnet. Er derfor ret sikker på, at det ikke er sult om natten!
Håber at du kan komme med et par gode råd om hvordan vi skal takle situationen og forhåbentlig få nogle bedre aftener/nætter! På forhånd tak.
Hilsen Louise