Svar: Søvn - hvordan gør vi?
4. juni 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Louise
Du skal naturligvis sikre dig at din dreng ikke vågner om natten og ikke vægrer sig mod at skulle sove fordi han er sulten eller tørstig. Det er nemlig meget normalt at børn i denne alder ikke helt indtager, hvad de har behov i løbet af dagen og derfor har brug for f.eks. en godnatgrød lige inden sengetid eller måske bare lidt moset banan inden han så puttes med amning.
Derudover har du helt ret i at han lige nu er igang med separationsfasen og derfor sover uroligt, har brug for at du er hos ham og brug for at se dig, for at føle sig tryg nok til at sove. Og lige nu lyder se-til-metoden ikke god hos jer. Jeg er derfor mere tilhænger af at du lige nu glemme hvad du har læst og hørt og i stedet forsøger at give din dreng den tryghed han beder om. Jeg synes ikke du skal gå men i stedet blive siddende hos ham, holde ham i hånden, berolige og betrygge ham "mor er lige her, du skal sove nu" og på den måde hjælpe ham til ro.
Du skriver at din dreng "skriger angstens skrig" før du er ude af værelset, du skriver at du har svært ved at være "standhaftig" og efter en times gråd om natten ender med at amme ham, fordi trøst i øvrigt ikke hjælper - det er brystet han vil have.
Min tanke er at er nødt til at glemme "jeg burde" og i stedet gøre det der virker, med det samme. Det vil sige blive siddende hos ham til han sover og give ham brystet med det samme han kræver det, så han kl. 03 falder til ro øjeblikkelig og ikke når at køre sig selv så langt ud at han søger brystet endnu mere. Hvis du giver ham brystet med det samme så er det mere sandsynligt at du kan afkorte amningen hurtigt, trække brystvorten ud og gøre amningen kortvarig. Han får roen og kan så derefter sove videre.
Det skal naturligvis ikke ende med at du sidder hos ham i en time inden han sover - og det skal heller ikke ende med at du ammer din dreng hver time natten igennem - på den måde skal du holde fast i at han skal sove godt og roligt natten igennem og hele tiden have in mente, hvad hans behov egentlig er.
Men som udgangspunkt skal du tænke at når han klynger sig til dig for at kunne falde i søvn, så er han inde i en periode, hvor han har behov for dette. Kun ved at give ham den kontakt han beder om, får du ham til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis du går. Han beder om tryghed og det skal han naturligvis have. Et "angstens skrig" er et udtryk for smerte og handler ikke om at han vil have sin vilje eller ønsker at bestemme - derfor skal du være der for ham og give ham masser af fysisk kontakt lige nu.
Jeg ved godt at du forsøger dette, det der er min pointe er dog at det skal være valget med det samme. Du skal blive der og give ham kontakten med det samme, gøre det du ved virker med det samme - både hvad angår søvn og hvad angår amning:o)
Du kan overveje om det vil være en løsning for jer, at tage ham ud af tremmesengen og lægge dig med ham på en madras på gulvet, når han skal sove. Så kan I ligge tæt sammen og han skal så ikke flyttes efter han er faldet i søvn. Samtidig får han lige en pause fra tremmesengen, som han tilsyneladende forbinder med noget ubehageligt lige nu. Hvis du giver ham masser af tryghed og fysisk nærhed nu og de næste 2 uger, så vil det være fint atter at forsøge at putte ham i seng og bruge de gamle gode metoder, som I tidligere har haft succes med.
Tilsidst vil jeg lige sige at du naturligvis også skal se på, hvor meget han sover om dagen og om han evt. skal puttes lidt senere end han bliver nu. Det er jo frygteligt frustrerende at blive puttet ½-1 time før man egentlig er parat ...
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske