Svar: Søvn-ballade
4. juni 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Jens´ mor
Jeg kan ud fra din plan for dagen se at Jens sover 3 gange dagligt, det er ofte korte lure og derfor kan det være helt relevant med 3 lure fortsat, men jeg får fornemmelsen af at den sidste lur ligger ret sent på dagen og derfor tænker jeg at den naturligt vil spille ind på hans søvn og overgivelse til søvn om aftenen.
Med hensyn til mad, så lyder dette rigtig fint, han burde ikke vægre sig mod at sove eller sove uroligt fordi han er sulten eller tørstig. Det er fint at du både ammer og tilbyder flaske det gør at du har nogenlunde overblik over, hvor meget mælk din dreng indtager i løbet af dagen ved siden af skemaden.
Du skal være opmærksom på at han i kraft af sin alder, har en større motorisk uro om natten, han får sig lagt i nogle stillinger som han ikke kan komme væk fra, og han har brug for at du eller far hjælper ham med at blive lagt rigtigt igen. Det kan være at blive lagt lidt om på siden, mærke at du holder dine hænder tungt på ham, betrygger og beskytter ham på den måde og uden at han er i favn (og uden brystet). Det kan være en måde at få ham til at finde roen i sengen.
Du kan også overveje om du skal udnytte det at han er vant til at få flaske, og så tilbyde ham en flaske i sengen, så han ikke skal flyttes efter at have spist ...
Det er også sådan at jeres dreng lige nu gennemgår et stort udviklingsspring. Han har en alder nu, hvor han er meget bevidst om verden omkring sig. Det betyder at han får rigtigt mange stimuli og han er meget bevidst om hvorvidt han er hjemme eller ude, i favn hos mor, far eller en fremmed. Han udvikler sig motorisk på mange måder - triller omkring, har fat i egne tæer, 'krabbekravler' som du skriver og han bruger også sit sprog mere og mere bevidst. I kan høre at når han pludrer så er der mange høje toner og han begynder også at brumme mere og have flere svælglyde.
Når der sker rigtig meget både fysisk og mentalt med børn, så kalder man det ofte for tigerspring og netop i disse perioder er børnene meget tryghedssøgende, grædende, pylrede og virker svære at gøre tilpasse. De har brug for meget fysisk kontakt og derfor er det egentlig rigtig fint at I tager ham op, vugge ham til ro. Kærtegn og berøring sætter gang i oxytocin i hans krop og får ham til at slappe af og koble fra, lukke verden ude. Det gør ham rolig og det er med til at skabe nogle forbindelser i hans hjerne der på sigt vil hjælpe ham til at undgå stress og også i fremtidige situationer få ham rolig.
I princippet er der således ikke noget i vejen for at du/I i øjeblikket forsøger at kærtegne og vugge lidt mere end I ellers har gjort, hvis han så falder til ro og derefter sover godt.
Mit forslag til en dagsplan, hvis du tænker at dette kan spille ind ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes i mors seng og sover lidt videre.
Morgen 7.30-8: Havregrød, evt. med frugtmos, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: En lille portion frugtmos, lidt frisk frugt i hånden.
Ammes og puttes til formiddagslur i sin barnevogn, sover 45 minutter
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller babymos fra glas.
Puttes til middagslur med amning eller en flaske kl. 13-13.30, sover her et par timer.
Eftermiddag 16: lidt frugtmos, evt en lille portion flerkornsgrød, hvis du skønner at han er meget sulten. Ammes om eftermiddagen
Springer evt. powernappen sen eftermiddag over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, får lidt agurkestænger, brødskorper eller lignende i hånden, vand af kop
Puttes til natten med amning kl. 19-20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 24-06: Så vidt muligt sove uden mælk.
Som du kan se af denne plan så kan I forsøge at gå væk fra morgenlur, satse på en kort formiddagslur og en længere middagslur og så også helt springe powernappen sen eftermiddag over. Det kan godt være at han nu begynder at have behov for andre søvnrutiner generelt ...
Jeg håber ovenstående tanker hjælper dig lidt videre på vej og giver lidt idéer til ændringer samt lidt forklaring om hvad der måske sker med jeres dreng lige nu:o) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske