Svar: Søvn- og madrytme
5. juni 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Bettina
Det vil være rigtig fint at starte op med lidt grød af ris, majs, hirse eller boghvede. Start med 4-5 tsk fulde og øg ham så langsomt over 3-7 dage, så han stille og roligt kommer på på 1/2 til 3/4 dl. Når han efter et par dage har vænnet sig til en smag, så kan du forsøge med en anden form for grød og du kan også her begynde at variere hans grød ved at komme lidt frugtmos på som topping.
Frugtmos kan være godt til at holde gang i maven. Du kan købe frugtmos på glas eller lave det selv. Det er vigtigt at han tilbydes kogt mos, når han ikke er ældre. Det kan være mos af f.eks. pære eller æble, det kan også være sveskemos - det har mange børn med problemer med forstoppelse glæde af modsat banan, som du skal holde igen med, da det kan give lidt hård mave.
Når han når op på at kunne spise 3/4 dl. grød, så kan du begynde at give ham 2 gange dagligt. Her er han måske omkring 5 måneder og vil således fint kunne spise grød til frokost og grøntsagsmos om aftenen. Af grøntsager kan du give ham mos af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli og lignende milde grøntsager. Husk at der i al hjemmelavet mad skal tilsættes ekstra fedtstof.
Det er bedre at give ham 3/4 dl skemad 2 gange dagligt end 1½ dl en gang dagligt. Det giver for det første plads til variation men også plads til at følge efter med mælk og det er vigtigt at hans mælkebehov fortsat dækkes. Det er også med til at holde maven igang, at du starter stille og roligt ud og fortsat tilbyder mælk.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske med mme
Morgen 7: Vågner og dagen begynder
Puttes til morgen lur med en flaske mme mellem 8-9 ligesom nu
Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød af ris, majs, hirse eller boghvede evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske mme kl. 12-13. Tidspunktet afhænger naturligvis af hvor lang en formiddagslur han har taget.
Eftermiddag kl 16: Flaske med mme
Tager en 3 lur sen eftermiddag, ofte kun ½ times tid
Aften 18: Tilbydes lidt grød med frugtmos eller lidt grøntsagsmos, vand af kop. Det vil være oplagt at lave mos af de grøntsager I andre spiser til aften - f.eks. kartoffel eller gulerodsmos.
Puttes til natten med en flaske mellem 19.30-22. Tidspunktet afhænger helt af hvor sent den 3 lur ligger, hvor lang den er og hvor meget han generelt har sovet igennem dagen. Det er helt normalt at børn i 4 måneders alderen sover sen eftermiddagslur og har en vågneperiode om aftenen. Derfor skal I være opmærksomme på at han ikke nødvendigvis behøver blive puttet tidligt, men forsøge at være fleksible. Det ændrer sig i løbet af de næste 2 måneder.
Sen aften 23-24: Flaske her afhænger af hvor sent han har fået flaske om aftenen, hvis han har fået en flaske kl 19.30 er det fint at tilbyde en flaske igen inden I selv går i seng, hvis han har fået flaske kl. 22, så skal han ikke tilbydes igen, men så må I vente på at han selv vågner og giver udtryk for sit behov - måske vil han så vågne kl. 01 og have behov og kan så derefter sove til 05, hvor morgenflasken gives.
Nat 24-05: Flaske efter behov ud fra ovenstående.
Jeg håber ovenstående giver dig en idé om hvordan I kommer videre og at planen hjælper jer godt på vej:)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske