Svar: Lege og motorik
5. juni 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Bettina
Normalt bruger man gymnastikbolden, som du beskriver, ved at ladebarnet ligger på maven hen over den og trille frem og tilbage eller dreje rundt om egen akse.
Men derudover er det vigtigt at du svinger ham, giver ham luftture, hvor han ligesom "flyver" fra mor til far. Dans med ham, hvor du drejer rundt og rundt og rokker ham lidt frem og tilbage - hold hele tiden øje med hvad han synes om det og afpas bevægelserne til det han godt kan lide.
De fleste børn i alderen 3-6 mdr vil begynde at støtte lidt på benene, når de holdes i oprejst stilling og omkring 6 måneders alderen begynder de at gøre hoppebevægelser. De begynder også at kunne støtte på albuerne i maveleje og arbejde sig op på strakte arme og ind imellem trille om på ryggen. Når barnet ligger på ryggen vil det begynde at gribe efter sine fødder og trille om på siden. Børn vil i den alder også holde hovedet selv og dreje det efter lyd.
Bevægelege er som sagt rigtig godt godt for din dreng. Han vil være aktiv i sin egen udvikling og eksperimentere med bevægelse. Og du må meget gerne støtte ham i at bevæge sig og bruge sin krop.
Bevægelege for alderen 3-6 mdr kan være:
- cykelbevægelser, hvor barnet selv er med til at cykle med sine ben imens man støtter om underbenene
- at gribe omkring barnets hænder og håndled og lade barnet selv trække sig op fra rygleje
- at støtte om barnets lægge og bøjede knæ og hofte og hjælpe barnet med at dreje underkroppen fra side til side
- at forsøge at få barnet til at dreje om på siden, ved at vise det noget interessant legetøj.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Du skal være opmærksom på at du kan købe bøger om lege og gymnastik med børn, f.eks. Gyldendals "Leg med din baby". Du kan også kontakte fysioterapeut Vibeke Winter, der har lavet en fin lille pjece "Leg der styrker motorikken - 0-1½ år". Du kan kontakte hende, bestille og købe den via hjemmesiden www.boernogmotorik.dk
Håber du hermed er hjulpet videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske