Svar: Mor er nedkørt.... helt ind til benet!
5. juni 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Charlotte
Det lyder rigtig dejligt at Daniel har kunne være hos dine forældre et par dage - jeg håber I alle har nydt det og at du har oplevet en ændring, nu hvor han er hjemme igen? I hvert fald i forhold til mælk om natten og måske protest mod at sidde ved spisebordet - det er jo heldigvis sådan at de problemer vi nogle gange oplever hjemme er pist væk, når barnet er hos bedsteforældre eller i dagpleje eller vuggestue. Og bare det at få situationen brudt, kan gøre rigtig meget ...
I har som du skriver begge svært ved at kapere varmen. Det påvirker både appetitten og lysten til at drikke, I sover dårligt om natten og det er svært at sørge for et køligt soverum og få solens stråler holdt ude, når man stadig også gerne vil have lidt frisk luft og nyde at sommeren endelig er kommet over os.
Vand er en god ting, så bad ham en gang om dagen, så han på den måde bliver kølet en lille smule ned. Det vil også underholde ham at sidde i et badekar og lege med vandet. Giv ham smertestillende, når tandsmerterne er for store, så du er sikker på at det ikke er på grund af smerter han ikke vil spise.
Han er i separationsfasen og har derfor ekstra behov for tryghed og nærhed, fysisk kontakt. Lad ham bare sidde på dit skød og spise derfra, hvis det er mere interessant. Er han startet der vil han måske godt flytte i stolen lidt efter.
Giv ham frisk frugt, melon, appelsin, kiwi, jordbær, hindbær og lignende som vi alle synes smager dejligt friskt når det er varmt. Giv ham gerne vand af flaske, så du har styr på hvor meget han drikker - evt. en kildevandflaske og evt. med tut - det synes nogle børn er betydeligt mere spændende. Du kan komme en appelsinskive i vandet, så det smager af lidt.
Det er naturligvis ikke okay at han taber sig og han skal tage mad til sig. Hvis han fortsat ikke spiser, så må du kontakte lægen og få ham undersøgt, så du er sikker på at han ikke er syg.
Men ellers er væsken vigtig og jeg er lige ved at sige at det er lige meget hvad han drikker, bare han drikker - men det går naturligvis ikke. En lille smule fortyndet juice kunne måske gå an - du kan købe blandet frugtjuice og æblejuice fra Hipp.
Hans normale dagsplan er fin og det er godt at han er så glad for familiemaden. Det er også helt okay at give ham mme eller vælling fra brik - det er praktisk og varmebehandlet, dermed sterilt og helt fint at bruge.
Hans vægring mod maden og mod at blive madet kan også hænge sammen med hans alder og du skriver at du har rigtig svært ved at klare det. Hans protester, hans klynk og uro fylder i dit hoved, så meget at du bliver ked af det og det går naturligvis ikke. Du er nødt til at finde ud af hvad det handler om ...
Måske skulle du tale med din læge omkring det.
Det er første gang du skriver til mig og derfor ved jeg ikke hvordan de første 8 måneder af din drengs liv har set ud, hvad der er sket, hvordan livet har formet sig for jer ... men du fortæller at han altid har været nem, glad, tilfreds, skøn, herlig og at du priser dig lykkelig for ham og derfor tænker jeg at den frustration du oplever i øjeblikket hænger sammen med den udviklingsfase han går igennem.
Det er utroligt vigtigt at du øver dig på at rumme hans følelser. At kunne rumme det betyder at du kan holde ud at han har det som han har det, uden at du vil ændre det og uden at du tager det personligt. Det har jo ikke noget med dig at gøre, det gør ikke dig til en dårligere mor - hans frustration hører alderen til og man kan som mor godt føle at man ikke slår til når man gør alt og han alligevel pjevser. Men sådan er det.
Det er ikke første gang du kommer til at opleve at han egen vilje, temperament og bliver frygteligt frustreret - det er kun begyndelsen. Og derfor er det så enormt vigtigt at du ikke kører ned på det, men holder hovedet højt og tror på at det nok skal gå, at tingene ændrer sig igen, at det er en fase I skal igennem.
Brug det gode vejr, når intet andet virker, så sæt ham i barnevognen og kør en tur. Kom ud og kom væk - se lidt stort på regler og rutiner og få det bedste ud af dagen, så det fungerer bare nogenlunde for jer begge:o)
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre, pas rigtig godt på dig selv:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske