Svar: Det rigtige rugbrød og hikke
5. juni 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Charlotte
Når man vælger brød til små børn så er det som udgangspunkt vigtigt at vælge et brød, som vejer noget, når man holder det i hænderne. Det er tegn på at brødet indeholder gode kostfibre. Brødet må gerne være lidt groft i det uden at indeholde hele kerner.
Kostfibre findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel, fuldkornsmel og havregryn er lavet af hele kerner, men hvor kernerne er blevet valset eller formalet, så skallens kostfibre kommer med. Brødet indeholder altså kostfibre, selvom man ikke kan se de hele kerner.
Schulstads levebrød er et udmærket brødvalg til børn. Det indeholder mange kostfibre og ikke hele kerner, så det er som du skriver blødt og svampet i konsistensen. Det er et fint valg.
Med hensyn til hikke, så lærte jeg for mange år siden som sygeplejestuderende, at når man får hikke, så er det fordi der sker en påvirkning af nerven (nervus vagus), der blandt andet løber mellem luft- og spiserør. Når man sluger lidt luft eller spiser lidt for hurtigt og evt. uden at få noget at drikke til, så påvirkes henholdsvis luftrør og spiserør og det fremkalder hikken. Det er også derfor det ofte hjælper at få lidt at drikke når man hikker, så påvirkes spiserøret igen, trykket på nerven forsvinder og hikken stopper ....
Når din datter får hikke i forbindelse med måltider, så vil det være rigtig godt at tilbyde hende noget at drikke. Det er sandsynligvis lidt mad der irriterer i spiserøret. Hvis hun får hikke, når hun leger, gynger eller lignende, så kan det være en bøvs (luft i luftrøret) eller lidt tilbageløb i spiserøret, som sætter hikken igang og igen kan det hjælpe at få lidt at drikke.
Et gammelt børnerim lyder:
Hikke mikke, mikke hikke
Giv mig sødmælk at drikke
Håber du hermed er blevet lidt klogere:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske