Brev:
Spædbørn i tropisk klima
16. marts 2004
Alder:
2 mdr.
Spædbørn i tropisk klima
Kære Helen Lyng Hansen
Tusinde tak for meget brugbare råd.
Mine tvillingedrenge er nu 9 uger gamle og ammer faktisk begge meget pænt.
Vi bor i troperne og nærmer os hastigt den varme sæson, hvor temperatuerne kommer meget højt op. Naturligvis er vi mest indendørs i airconditionerede værelser, men nyder alligevel at lufte ud og får derved varme og høj fugtighed ind i boligen. Drengene kommer også ud.
Hvordan ved jeg, om børnene dehydrerer? Jeg ved, man skulle se det ved at knibe på huden, men synes ikke rigtigt at have blik for det? ...
...
Forleden lagde jeg mærke til, at fontanellen ved den mindste dreng var lav og skyndte mig at amme ham. Herefter blev den normalt. Hvad betyder det, når fontanellen er lav?
Er amning (og erstatning) tilstrækkelig eller skal jeg supplere med vand?
Nogle gange er de fugtige/våde i nakken og på ryggene, hvis de har ligget på disse - skal jeg så skynde mig at amme dem eller give dem vand?
Skal jeg evt. køle dem ned ved at bade dem mere? Jeg vil bade dem i normalt tempereret vand med det formål at "afklistre" dem.
Venlige hilsner
Tvillingemor