Svar: Spædbørn i tropisk klima
16. marts 2004
Alder:
2 mdr.
Kære Tvillingemor
Bare det var mig, jeg bliver helt misundelig, når jeg hører om troperne, varmen og airconditionerede værelser - og her har de lovet op til 14 grader hurra!:o)
Børn dehydrerer hurtigere end voksne og har langt sværere ved at klare varmen end voksne. Derfor er aircondition godt, du skal dog være opmærksom på at dine drenge ikke får træk.
Symptomerne på dehydrering er som du flot beskriver at fontanellen er indsunken. Hvis du oplever dette, er det derfor meget vigtigt at du giver dine drenge noget mad. Andre symptomer på dehydrering kan være at dine drenge bliver blege, kolde, får tørre slimhinder (tør mund), mangler elasticitet i huden, at de tisser mindre og at de bliver fjerne, mere trætte eller sløve.
Normalt vil det være nok at amme sit barn og der er under danske forhold ikke grund til at tilbyde barnet ekstra væske, selv om det er en varm sommer. Mælken består, som du sikkert ved, af flere forskellige dele, hvoraf den første del af mælken er mere vandholdig og derfor slukker tørsten. Hvis det er meget varmt vil det derfor være naturligt at barnet mælder sig hyppigere og ind imellem sutter kortvarrigt, simpelthen for at slukke tørsten. Når man ammer skal man derfor lade barnet få mulighed for at slukke sin tørst og ikke bare tro at det drejer sig om 'hygge-sutning'.
Men da du har to børn og bor i troperne kan det godt være at du skal tilbyde dine sønner lidt ekstra væske i form af rent kogt vand. Du skal IKKE tilføre salt til vandet for at det skal 'binde' væsken, det kan være farligt og give drengene elektrolytforstyrrelser. Ren kogt vand er fint i din situation.
Når dine drenge sveder, så taber de væske og det er derfor meget fint at du med det samme tilbyder dem amning, mad, væske. Sørg også for at give dem tørt tøj på, så de ikke bliver kolde og dermed syge.
Det vil være fint at give dem et bad dagligt, både fordi det frisker, men også fordi det 'afklistrer'.
Fortsat held og lykke med dem.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske