Svar: Lang køretur med 6 mdr. dreng
16. marts 2004
Alder:
6 mdr.
Hej
Det er længe at sidde i en autostol, når man kun er 6 mdr, alternativet er en lift med et liftnet, men det er ikke så sikkert ved kollision som en autostol og din dreng vil sandsynligvis også være for stor til at kunne ligge i liften. Fordelen er naturligvis at han ligger ned hele tiden og dermed ikke får belastet ryggen.
Ud fra ovenstående vil valget nok falde på autostolen. Da det kun er noget i skal gøre enenkelt gang og ikke jævnligt, så tror jeg bestemt ikke at der vil ske noget ved dette. Det er dog vigtigt at I tilrettelægger turen efter jeres søn, forstået på den måde, at han får mad og er parat til at sove, når I kører og når han så vågner, så må I holde ind og tage en pause, hvor han kan blive bevæget lidt.
Det handler jo om at komme af sted, imens han sover, for ellers kan det jo blive en heldagsrejse og det er også vigtigt at komme frem i mens i alle har overskuddet til det. Det er meget fint at I holder pause på færgen undervejs. Lad ham endelig bevæge sig rundt der, så han får brugt sig selv.
Når I når frem, så undgå at bruge autostolen. Lad ham falde til ro, der hvor I skal være, og lad ham rulle og bevæge sig på gulvet. Dagen efter kan I så tage ham med i autostolen igen, men kun små ture.
Rigtig god ferie.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske