Svar: Skemad og pylren
11. juni 2008
Alder:
5 mdr.
Kære trætte mor
Det vil være en rigtig god idé at du nu begynder at tilbyde din datter skemad 2 gange dagligt og når hun nærmer sig 6 måneder kan du øge hende til 3 måltider. Derudover må du gerne bibeholde flasken med vælling til natten og du må gerne give hende 200ml, hvis hun kan spise det.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre i din seng
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur, sover måske kun en times tid
Frokost 11.30-12: Grød med frugtmos, skift mellem risgrød, majsgrød, hirsegrød og giv også forskellige typer af frugtmos som topping. Du kan lave det selv eller købe mos på glas. Tilbyd vand af kop.
Ammes eller suppleres med en flaske mme og puttes til middagslur ca kl. 13, sover her 1½-2 timer
Eftermiddag 16: Ammes
Sen eftermiddag powernapper ½ times tid
Aften 18: Grøntsagsmos, du kan købe mos må glas eller du kan lave mos af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli eller lignende lidt milde grøntsager. Vand af kop.
Flaske med vælling og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 24-06: Begynder måske at kunne undvære amning i dette tidsrum, nogle børn kan dog ikke undvære før omkring 6 måneders alderen.
Hendes væske på ørerne vil naturligt spille ind på hendes søvn, men det er også vigtigt at du forsøger at have en fast rytme for dagen med den alder din datter har nu og her vil skemad 2 gange dagligt og evt. suppl med flaske være rigtig fint.
Med hensyn til hendes pylren, så kan dette sagtens hænge sammen med ørerne, men det kan også skyldes hendes alder og det udviklingsspring hun går igennem lige nu. Der ligger et stort spring omkring 19 uger og det kunne måske passe meget godt på den alder din datter har nu. Børn gennemgår forskellige faser i deres udvikling og når man ser på børn, så ligger disse faser nogenlunde præcist, sådan rent aldersmæssigt. Der ligger således en fase omkring de 19 uger, det man også kalder for et tigerspring:o)
Fasen her er kendetegnet ved at din datter bliver mere pylret og kan virke lidt mere småklynkende end du tidligere har oplevet. Hun vægrer sig måske overfor visse fremmede, vil helst være hos dig og er stadig også lidt pylret selvom hun er på din arm.
Hun begynder at kunne bruge sine motoriske færdigheder mere bevidst. Fra blot at kunne gribe omkring sit legetøj, så begynder hun nu at se på legetøjet, række ud efter det, gribe det, ryste det og putte det i munden.
Hun begynder også at bruge sine lyde, pludrer mere og mere varieret, øver sig med sin tunge, pludrer mere og mere i dialog og har flere og flere verbale lyde i sit repertoire.
Motorisk begynder hun også at vende sig fra ryg til mave eller omvendt, og hun begynder måske at forsøge at krybe lidt hen over gulvet (ofte baglæns).
Det er altså en periode, hvor der sker rigtig meget både motorisk og mentalt og det kan godt være det du også mærker. Jeg håber at ovenstående giver dig lidt idé om hvad der således sker med din datter lige nu og hvordan en dag kan se ud, så I kommer lidt videre :o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske