Svar: Vågner i panik
11. juni 2008
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Man skal altid overveje om barnet har problemer med ørerne, mellemørebetændelse, væske i ørene osv. når børn pludselig begynder at vågne med skrig efter kort tids søvn. Der kan derfor være noget fornuftigt i at få tjekket jeres drengs ører hos en ørelæge og dette kan man få tid til uden henvisning fra egen læge.
Men derudover tænker jeg at det også meget vel kan handle om en fase, som jeres dreng gennemgår lige nu. Hans søvn er lidt anderledes, han drømmer lidt mere end han tidligere har gjort, hans verden er pludselig blevet stor og han får rigtig mange impulser og stimuli der skal bearbejdes, hvilket de bliver i søvn.
At han vågner efter ca 30-45 minutter med gråd kan meget vel hænge sammen med at han lige der skifer søvnfase og simpelhen har svært ved at komme videre i søvnen. Nogle gange hjælper det at stå parat og vugge ham lidt i barnevognen så han ikke når at vågne helt op og andre gange er man nødt til at tage barnet op præcis som du også gør, berolige og betrygge, atter give mælk og så putte igen lidt senere.
Han bruger sig selv fysisk mere end tidligere, triller fra mave til ryg, måske er han også begyndt at trille om sin egen akse, han putter i munden og bruger sine hænder og fingre mere bevidst. Han er samtidig meget opmærksom på verden omkring sig, skelner mere og mere tydeligt mellem kendt og ukendt, om han er hjemme eller ude, om det er mor eller en anden der holder ham osv. Alt sammen en del af hans udvikling, men som sagtens kan give urolig søvn.
Mit bud er altså derfor at jeres dreng enten har ondt og det kunne meget vel være ørerne, eller at det handler om den udviklingsfase han lige nu går i gennem. Jeres måde at tackle det på, lyder fint:o)
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske