Svar: Hvorfor vågner hun?
16. marts 2004
Alder:
18 mdr.
Kære Jim og Pia
Jeg tror der er flere ting som spiller ind.
for det første har mange børn mareridt i 18 mdr´s alderen, hvor de netop vågner med et skrig, fordi de er bange. De fleste børn kan endnu ikke i denne alder finde ud af selv at gå ind til mor og far og derfor ligger de og græder ulykkeligt og venter på at blive hentet.
Det er naturligvis uhensigtsmæssigt at hun begynder at pjatte med jer, når I tager hende ind til jer. Jeg synes derfor at I fortsat skal tage hende ind, så give hende lidt vand at drikke og så bede hende putte/sove igen. Læg hende imellem jer og hold hende i hånden, så hun kan mærke jer. Hold lyset slukket og læg jer til at sove, så hun ikke opnår noget ved ain leg, på dette tidspunkt.
For det andet, så kan det sagtens være en reaktion på at hun er blevet storesøster. Hun er stadig meget lille og har hele tiden haft jer 100 pct for sig selv. Nu skal hun dele jer med sin lillesøster, hvilket ikke er noget hun har valgt, det er et valg som I har truffet og det er klart at hun reagerer.
Husk at inddrage hende så meget som muligt i hverdagen, så hun pludselig bliver 'den store' der står og ser på og som føler sig uden for. Giv hende masser af omsorg. I princippet er den lille jo ligeglad med hvad I siger, men den store er ikke, hun følger med i det hele.
Der findes en bog der hedder "Søskende - sygelig strid eller kærlig konkurrence" skrevet af Marcel Rufo og Christine Schilte. Bogen er oversat fra fransk. Bogen beskriver nogle af de problemer der kan være i at få små søskende. Måske var den noget for jer.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske