Svar: Ammestop og kalktilskud
11. juni 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Lene
Da du allerede giver din datter kalktilskud, så synes jeg det er helt okay, hvis du stopper med amning, når du føler tidspunktet er det rigtige. Min anbefaling om at bibeholde amning går normalt til 12 måneder, fordi de fleste børn så herefter vil spise mere varieret og netop begynder at kunne indtage kalktilskud osv. Men da du allerede giver dette, så er det fint og du skal bare stoppe, når du synes det er tiden.
Det er dog sådan at det anbefales at børn fra 6-11 måneder får 540mg calcium dagligt og at børn i 12-23 måneder får 600mg calcium dagligt. Dette dækkes hovedsageligt gennem mælk. Det er almindelig drikkemælk, surmælksprodukter, mælk som indgår i madlavningen osv. Da din datter ikke får mælk og heller ikke får speciel modermælkserstatning, så vil det være godt at bibeholde kalktilskud dagligt - men faktisk mere end hun på nuværende tidspunkt får ... Børn med mælkeallergi anbefales ofte at drikke Nutramigen eller Profylac, som alternativ til komælk af kop. Drøft det evt. med lægen.
Det er altid rigtig svært at gå en lur ned. Det er en overgangsperiode, hvor man naturligt må være lidt fleksibel. Det gælder både når barnet går fra 3 til 2 lure, når barnet går fra 2 til kun en lur og når middagsluren på et tidspunkt helt kan undværes ...
Det lyder som om at din datter godt kan nøjes med en lidt længere middagslur og det er fint at I fortsat forsøger at finde en rytme, som passer med dette. Det ville som du skriver være rigtig godt, hvis hun kunne sove lidt længere om morgenen for så at holde sig vågen til middag, hvor hun kunne sove en lidt længere lur.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske