Brev:
Kontakt med andre børn - hvornår og hvor meget ?
16. marts 2004
Alder:
9 mdr.
Kontakt med andre børn - hvornår og hvor meget ?
Hej
Jeg håber at du kan hjælpe med svar på et par spørgsmål.
Jeg har en datter på 9 måneder, som jeg bevidst har valgt at gå hjemme ved på ubestemt tid, da jeg tror på at det vil være godt for os begge. Jeg kender til fordele og ulemper ved dette, men er i alligevel i tvivl om en del.
Jeg er i tvivl om, hvornår min datter skal have mere kontakt til andre børn og i hvilke mængder. Jeg hører mange udsagn, som forvirrer mig bla. "børn har godt af at komme ud blandt andre børn" og "børn har godt af at komme ud uden MOR". Jeg er selv af den overbevisning at børn egentlig ikke har godt af at komme ud uden mor de første par år, men jeg ved ikke om det er rigtigt eller forkert? Disse udsagn får mig til at tvivle, samtidig med at jeg føler, at vi har valgt rigtigt ved at prioritere tiden sammen i stedet for jobbet.
Hun er første barn, så der er ingen søskende, men vi går til musik, svømning og mødregruppe hver uge, vi ser bedsteforældre og andre så snart vi har mulighed for det, og snart begynder vi også i legestue sammen 1-2 formiddage om ugen.
Hvor meget stimuli fra andre har hun brug for i den alder hun har nu, og gør jeg nok for at dække det behov hos hende osv.?
Jeg er meget opmærksom på ikke at isolere hende, men syntes også det er svært at hamle op med al den kontakt der er i eks. en dagpleje. Når der er andre børn her, syntes jeg at hun har mest travlt med at søge/kravle hen til mig, så jeg er i tvivl om hun overhovedet har behov for kontakten til børn endnu eller om jeg tænker alt for meget over, om jeg har truffet den rigtige beslutning?
Hun er meget vild med at kigge på specielt større børn, men børn på hendes egen alder ser hun ikke specielt interesseret på :-)
Kan du hjælpe mig lidt videre?