Svar: Kontakt med andre børn - hvornår og hvor meget ?
16. marts 2004
Alder:
9 mdr.
Hej
Der er jo lge så mange meninger om den sag, som der er mødre, bedste forældre mv. Men nu spørger du jo om min mening, og ud fra din beskrivelse, så synes bestemt at du har truffet den bedste beslutning!
Din datter får rigeligt med stimuli, når I både går til babysvømning, musik, mødregruppe, handler sammen, besøger familie sammen og påtænker legestue. Jeg synes det lyder rigtig godt og du skal ikke være bange for at holde fast ved dit valg.
Børn vil først omkring 2 års alderen begynde at lege sammen med andre børn. Indtil da leger de ved siden af hinanden og observerer hinanden. De lærer de også af og det er vigtigt for dem at være sammen med andre børn, men det er ikke vigtigt at være i institution mange timer hver dag. Jeg synes derfor at jeres løsning er en god løsning.
Se på din datter, se om hun trives og virker glad. Glæd du dig så over at du har denne muighed. Før hen i tiden var det naturligt at børn gik hjemme, men da alle mødre var hjemmegående var der også flere børn på vejen at lege med, hvilket der jo ikke er mere. Man kan derfor at sige, at når barnet bliver 2 år, så vil det være godt at være mere sammen med andre børn, også for at øve rollelege og finde sin egen rolle iforhold til andre. At lære det sociale der er i en leg. Så længe din datter ikke er ældre end hun er, og du samtidig stimulerer hende på den måde du gør, så ser jeg ikke nogen problemer.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske