Svar: Flaske og søvn - 9 mdr.
12. juni 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Maria
Der er ingen tvivl om at Gustavs motoriske uro og også hans alder gør at han søger dig mere om natten og også sover langt mere uroligt end tidligere oplevet.
Han er jo for lille til at ligge i seng uden tremmer, men du kan i stedet overveje om en madras på gulvet i hans værelse ville være en idé. På den måde kunne han ligesom lære at blive ved med at sove på eget værelse og således ikke blive flyttet. Samtidig kunne du så flytte dig væk fra ham og krybe i din egen seng, når pladsen bliver for trang - et eller andet sted lyder det jo også som om at han har brug for lidt 'tumle-plads' omkring sig om natten og på en madras på gulvet ville han ikke kunne trille ned og slå sig selvom han tumler meget omkring.
Men ellers så tænker jeg at en vigtig del i at lære at sove i sin seng er at blive puttet i sin egen seng. Derfor vil det være rigtig godt hvis du et eller andet sted holder fast i at Gustav fortsat bliver puttet der og falder i søvn der. Hvis han så i løbet af natten får brug for at komme ind til dig, for at sove videre, så må det være sådan, men igen - forsøg om du så ikke kan flytte ham tilbage i egen seng, når pladsen bliver for trang til jer begge. Det kan på sigt godt give bedre sovevaner og du kan på denne måde godt opleve at han så pludselig begynder at sove igennem eller i hvert fald at sove flere sammenhængende timer inden han søger dig og din nærhed igen.
Med hensyn til modermælkserstatning og flaske så vil det omkring 10 måneders alderen ofte være passende at gå ned til 2 flasker dagligt. De 400ml vil dække jernbehovet indtil 12 måneders alderen og derudover kan du så tilbyde en portion tykmælk eller lignende.
Omkring 12 måneders alderen slutter tilbudet om flaske helt og her vil det være passende i stedet at tilbyde en kop med lidt sødmælk eller letmælk og måske en banan og en godnathistorie når Gustav skal sove. Det vil sige at han i denne alder skal kunne indtage både mælke og væskebehov af en kop og ikke længere behøver flaske for at være dækket ind. De fleste børn vil forholdsvis hurtigt acceptere at flasken er slut, hvis de i stedet tilbydes mælk af kop og en godnathistorie ...
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske