Svar: Modermælkserstatning og vægt
12. juni 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Louise
Normalt er det en god idé ikke at blande for mange slags erstatninger, da for mange skift godt kan give barnet mavekneb og det er der jo ingen grund til. Det lyder dog som om at din dreng trives rigtig godt med den modermælkserstatning han får og det lyder ikke som om at det for ham er problematisk at du giver både nan og grøn allomin, så bibehold du roligt dette.
Med hensyn til vægtøgning, så vil du få det mest præcise billede af hans vægtudvikling ved at notere hans vægt og længde fra fødsel og til nu i "livets bog", som du finder på medlemssiderne. Det betyder ikke noget at han ligger i den høje ende længde og vægtmæssigt, hvis han i øvrigt følger sin kurve.
En vægtøgning på 300g om ugen kan være helt okay. Det er dog sådan at man skal medtænke om han hører til de børn der overspiser, når han får modermælkserstatning. Der er altid en risiko for at børn der får mme, spiser lidt mere end de egentlig har behov for. Det kræver ikke så meget at spise af en flaske og derfor vil nogle børn spise for meget.
Du skriver ikke noget om hvor store mængder han indtager, men du fortæller at han spiser meget hyppigt. Mit råd er du forsøger at trække tiden mellem måltiderne lidt mere, så han måske spiser lidt mere af gangen og får færre måltider i løbet af dagen. Det burde være fint med en flaske hver 3-4 time. Du skal dog regne med at han med den vægt han har vil have behov for ca 1000ml mme dagligt - ligger han meget over dette i mængde, så er der en risiko for at han overspiser, ligger han lidt under, så er det helt fint.
Jeg håber dette hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske