Svar: Mad og ferie
12. juni 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Pernille
Det er rigtig fint at I nu tilbyder Lucas lidt flere små måltider, det betyder ikke så meget at der kun glider lidt indenbords - det er vigtigt med lidt og tit for at holde hans blodsukker stabilt og sikre det energibehov han har - der sker jo rigtig meget, han er meget aktiv i denne alder og derfor skal der fyldes lidt ekstra på:o)
Det vil være rigtig fint med forskelligt smørbart pålæg på rugbrødshapserne, du kan bruge fiskepålæg af forskellig slags: makrel, tun fra dåse, rognguf, sildepostej osv. men du må naturligvis også gerne forsøge med lidt almindelig pålæg, - hvad I andre nu spiser. Fordelen ved det smørbare er at det er lidt lettere for ham at tygge samt at han så spiser både brød og pålæg - ellers kan man risikere at han piller pålægget af og kun spiser den ene del:o)
Det er fint at du giver ham små stykker som han selv kan spise og supplerer med lidt grød, mos eller yoghurt. Du kan sagtens bruge græsk yoghurt, eller lignende. Fedtprocenten skal bare være i orden, der bør være 3.5% fedtindhold. Du bør ikke give ymer, ylette og kvark - her er proteinindholdet for højt og du bør heller ikke give ham de meget fedtfattige produkter som skummetmælk, minimælk og kærnemælk - her er fedtindholdet for lavt.
Han må heller ikke få rå fisk - sushi og lignende. Små børns immunsystemet er umodent og derfor er de generelt mere modtagelige for en række infektioner. Især i forhold til rå fisk skal man derfor være særlig opmærksom. Dette gælder også f.eks. østers. Derudover anbefales det at børn under 3 år højst spiser 25 gram rovfisk om ugen. Rovfisk er tun, rokke, helleflynder, oliefisk (escolar), sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre og sandart. Fisk er dog meget sundt og som sagt vigtigt for ham, det anbefales derfor at I stadig spiser fisk et par gange om ugen.
Nødder må han gerne få, hvis de er knust og indgår i madlavning, bagværk osv. Grunden til at man skal være opmærksom i forhold til nødder er, at børn ikke er i stand til at tygge dem og derfor kan komme til at sluge dem, hvilket kan få katastrofale følger. Nødder især peanuts kan være livsfarlige for børn - helt op i 3-4 års alderen.
Honning må han ikke få, da honning kan give botulisme, en meget alvorlig madforgiftning, som skyldes et giftstof afgivet af bakterien Clostridium botulinum. Dette er kun et problem for børn under 12 måneder, større børn og voksne kan sagtens selv slå disse bakterier ihjel ved hjælp af de normale tarmbakterier, vi har i vores fordøjelsessystemet.
Det anbefales også at begrænse børns indtag af rosiner. Børn under 3 år bør ikke få mere end højst 50g rosiner ugentligt. Det skyldes svampegiften ochratoksin A. Små børn bør derfor kun spise rosiner i mindre portioner og ikke hver dag. Da der er tale om langtidseffekter betyder det ikke noget, hvis børnene spiser mange rosiner én dag og ingen de næste. Det er det totale indtag over en længere periode, som skal begrænses. Der er ingen forskel på om det er økologiske rosiner eller konventionelt dyrkede rosiner.
Men borset fra ovenstående så er det helt fint at lade ham smage og spise stort set det samme som I andre. Han skal naturligvis have maden serveret i stykker og på en måde, som han kan kapere, men han vil elske at få det I andre får.
Det lyder dejligt med en tur til Mallorca. I skal naturligvis være opmærksomme på især landinger og Lucas manglende evne til at trykudligne. Derfor vil det være rigtig godt, hvis han kan få en flaske at drikke når I skal til at lande - med mindre han sover og derfor ikke mærker til det.
Derudover skal I medtænke security og at der kan være problemer med at medbringe større mængder mælk og babymad. Der kan være specielle regler alt efter hvilket flyselskab man rejser med og hvilket land man skal til.
På feriestedet skal I naturligvis tage jeres forholdsregler vedr. sol, solcreme, soltøj, skygge osv. I skal også købe vand på flaske og når I køber frugt, så vælg frugt der skal skrælles, så I er sikre på at det ikke er skyllet i urent vand.
Læs i øvrigt flere spørgsmål og svar om valg af solcreme osv. I finder dem under kategorien 'Transport og Ferie'.
Rigtig god rejse, det bliver som du skriver en ny måde at holde ferie på, men det er dejligt at rejse med børn! Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske