Svar: Mælk/væske nok til dreng på 8½mdr
17. marts 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Magnus´ mor
Ud fra din beskrivelse lyder det som om at Magnus nok er lidt i underkanten med mælkeindtag. Sålænge du ammer, får han sandsynligvis dækket sit behov, men når du stopper amning, vil det være nødvendigt at han tager lidt mere mælk til sig og meget gerne lærer at drikke af en kop eller et lille glas.
Du skriver at Magnus er 8½ mdr. Jeg synes derfor at du skal begynde at tilbyde ham mere af jeres mad. Han kan godt tygge på nuværende tidspunkt og han har behov for mange små måltider i løbet af dagen. Jo mere varieret hans kost bliver, jo mere kan du også indregne i mælkeindtaget. Sådan noget som ost og yoghurt tæller også med.
Fra 9-12 mdr´s alderen nedsættes behovet til ca ½ liter mælk dagligt og det er den mængde der er rigtig for ham fremover.
Du skal tilbyde ham mælk af kop til måltiderne. Vælg en lille kop eller et snapseglas, da det kan være nemmere for ham at drikke af dette.
En kostplan kan se sådan her ud:
Morgen: Grød og amning
Formiddag: Grød med frugt
Frokost: Rugbrødshapser med smøreost eller andet pålæg eller ost i stænger, som han kan holde i hånden.
Eftermiddag: ½ bolle med ost, frugt i stykker, eller en portion yoghurt
Aften: Stykker af grøntsager, kød og fisk, evt. lidt sovs.
Dessert frugtgrød med mælk
Sen aften: Amning eller mælk af kop eller flaske
Hvis din søn afviser brystet, så må du stole på at han et eller andet sted er i stand til at regulere sit behov, men du skal naturligvis fortsat tilbyde ham mælk. da din søn drikker vand af kop, så burde han også kunne drikke mælk af kop. Jeg tror det er en spørgsmål om tilvænning og at tiden vil arbejde for jer.
Når din søn bliver et år kan du give ham en vitamin tyggetablet dagligt. De fås med calcium indhold, så han også får kalk den vej. I begyndelsen kan du dele den i kvarte, så han bedre kan kapere den.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske