Svar: Amning og tænder - 7 mdr.
17. marts 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Lisbeth
Man kan sagtens amme børn der har fået tænder.
Når barnet er helt lille, såkelner det ikke imellem hvad der er mor og hvad der er bryst, for det lille barn er det et hele. Efterhånden som barnet bliver større, bliver det dog mere og mere bevidst om, at mor mor og det at få mad er to forskellige ting, og på tidspunktet, hvor interessen for amning begynder at blive mindre begynder barnet at interessere sig for, hvad der mon sker hvis jeg bider mor i brystet - hvilket gør usandsynligt meget ondt, når barnet har fået sine første skarpe tænder.
Man kan derfor godt opleve at børn begynder at bide i brystet. Det betyder ikke at man skal være bange for dette og fravælge amningen på grund af det,- nogle børn gør det slet ikke. Hvis barnet vider er det vigtigt at man får råbt 'meget' højt, så barnet slipper brystet og bliver så forskrækket over mors udbrud, at det ikke synes det er sjovt, men finder ud af at det vist ikke var så rart for mor og forhåbentlig så holder op.
Du kan sagtens amme Emma selvom hun har fået tænder, bliv endelig ved.
Med hensyn til brød, så er der naturligvis ikke noget i vejen for at du giver hende lidt små brødhapser, hvis hun er glad for dette. Det er på grund af gluten indholdet, som især findes i hvede, rug, byg og havre (dog mest i hvede), at man ikke skal give for meget brød eller grød lavet på dette før 6 mdr´s alderen. Da glutenindholdet er lavest i øllebrød og havregrød kan dette dog godt gives tidligere end 6 mdr. Da Emma jo snart er 7 mdr gammel er der ikke noget i vejen for at du giver hende brød, det skal bare ikke være i store mængder.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske