Svar: Rejse med fly
16. juni 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Signe
Det lyder rigtigt dejligt med en rejse til USA, men jeg kan naturligvis godt forstå at du er bekymret for hvordan flyveturen skal gå, nu hvor Loke har fået konstateret øreproblemer.
Da små børn har svært ved at trykudligne kan de godt få ondt i ørerne især under landing. Hvis barnet så samtidig er forkølet og slimhinden i øret er rød, hævet, der er væske eller lignende, så vil det naturligt kunne gøre mere ondt. Det bedste man kan gøre er her at få barnet til at drikke, da det at synke hjælper på smerten. Det vil også være godt, hvis han sover på det tidspunkt hvor I skal lande, få så mærker han det givet ikke og så kan man også være nødt til at give ham noget smertestillende - panodil stikpille eller panodilmikstur ½-1 time før I ved I lader, så I der er sikre på at medicinen har en virkning.
Hvorvidt I har behov for en overnatning i Stockholm eller et andet sted afhænger helt af hvordan I har det bedst. Min umiddelbare tanke er, at at jo mere direkte man kan flyve jo bedre er det - jo færre landinger vil der jo være og jo mindre tid vil man generelt skulle bruge. Men ofte er det noget dyrere at flyve direkte og mellemlanding er så nødvendig.
Vælger man at mellemlande skal man naturligvis gøre op med sig selv hvor man lander - er det et sted, hvor man gerne vil bruge noget tid og i givet fald hvor længe .. for ellers synes jeg personligt, at det må prioriteres at flyve videre - I skal regne med at det tager tid at komme ud af flyet, få fat i sin bagage, komme ud af lufthavnen og blive indlogeret et sted i byen - tage tilbage til lufthavnen, tjekke ind på ny osv. Tid som jo kunne være brugt til at komme af sted ... I kan tjekke bagage ind hele vejen og forsøge at finde en flyafgang, hvor I ikke har 6 timers ventetid i en intetsigende lufthavnen inden I skal flyve igen.
Når man flyver til USA kan det forøvrigt være en god idé at flyve så man lander der om aftenen. Det vil passe fint i forhold til rejse og jetlag at man kan gå i seng et par timer efter at man er nået frem til sit bestemmelsessted. Man vågner nemlig ofte meget tidligt om morgenen (kl 04) så det er godt at have fået lidt søvn inden da ... :o)
Ellers er USA jo et dejligt sted at rejse og det bliver spændende for jer. I skal naturligvis medtænke behovet for en klapvogn og hvorvidt den skal medbringes eller lejes derovre. Men hensyn til mad, kan I købe mad lokalt men I kan også medbringe mad hjemmefra. Det er altid en fordel at købe vand på flaske når man er ude at rejse.
I skal huske at der er security-regler og at det kan få betydning for hvor meget mme og mad I kan medbringe i håndbagage. Når man har sit lille barn med plejer det ikke at være noget problem med babymad og mælk i håndbagagen, men du skal være opmærksom på det. Jeg har f.eks. fået at vide, at det kan være problematisk at medbringe mme på brik, selvom det er meget praktisk, da en brik indeholder 200ml og så meget må man ikke medbringe. Jeg har også hørt at nogle forældre er blevet bedt om at smage på deres medbragte babymad i glas, for at dokumentere at der ikke var andet i ...
Det er normalt ikke tilladt at medbringe flydende væsker i håndbagagen (drikkevarer, shampoo, solcreme, tandpasta, hårgele, hårspray osv.) med mindre disse er pakket i en speciel gennemsigtig plastikpose, som er godkendt til formålet. Disse poser kan købes i blandt andet Matas og Føtex. Derudover må de enkelte beholdere man medbringer ikke indeholde mere end 90 ml.
Nogle forældre tager en termokande med og køber så kogt vand i en af caféerne i lufthavnen inden de skal af sted, så de har vand at blande en flaske af eller til at bruge til en portion grød ...
Hvis du stadig ammer er det ikke noget problem, så skal du bare lægge Loke til brystet så er I ude overproblemet med mme og hvordan I skal medbringe dette. Jeg ved at Nestle netop har lanceret nogle nye grødprodukter til rejsen - altså færdige produkter i brik, ligesom man også kan købe mme i brik. Det er praktisk og smart og jeg synes I skal overveje at medbringe et par af disse, så jeres dreng kan få noget at spise om bord på flyet. Det kan dog godt være at de bliver afvist i security og så må det være sådan ...
Jeg er sikker på at det bliver en dejlig tur og ønsker jer en rigtig god rejse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske