Brev:
Lidt af hvert - 4 mdr.
16. juni 2008
Alder:
4 mdr.
Lidt af hvert - 4 mdr.
Hej Helen.
Tak for dit svar. Nu har jeg bare lidt flere spørgsmål ang. vores lille ny på 4 1/2 md.
Jeg vil lige skynde mig at understrege at vi har det godt sammen hele familien, min mand og jeg diskutere næsten aldrig og er der et eller andet engang imellem venter vi til børnene ikke overhører det.
Det eneste der har været ”unormalt” var da jeg kom hjem fra sygehuset med lillebror. Jeg har været meget ked af det, været bange for at være alene med mine børn, især dem begge samtidig. Jeg har brugt utrolig mange middagslure på at græde, jeg har været meget i tvivl om det nu var godt nok det jeg gjorde. Han er meget svær at finde ud af i forhold til hans storebror da han var lille. Det går heldigvis bedre nu, nu kan jeg godt være alene med dem uden at være nervøs/grædefærdig hele tiden.
Selvfølgelig har storebror fået lidt skæld ud, men ikke meget, vi prøver så vidt muligt ikke og hidse os alt for meget op, men nogen glipper den gode vilje. Jeg har tidligere skrevet til dig omkring ham pga af at han bed, slog og sparkede, det er heldigvis blevet bedre. Han slår stadig en del, jeg har prøvet og sige til ham ”jeg kan godt forstå du er sur over du ikke må få en is nu, men vi skal snart have aftensmad” men det er altså som om det ikke rigtig hjælper.
Den anden dag sad han f.eks. i sofaen sammen med farmor, de snakkede og hyggede sig med nogle bøger, lige pludselig slår han hende i hovedet, så er det jeg tænker hvorfor, han har hendes fulde opmærksomhed? Og det er ikke det eneste tilfælde.
Jeg vil lige sige at det med at slå, er ikke noget vi praktisere her i huset! Der har kun været et tilfælde og det var fordi han bed hans lillebror og da han så fik af vide at det gør man ikke, det gør ondt, ja så bed han igen kiggede på mig, grinede og sagde ”det må jeg godt mor”. Der må jeg indrømme det slog klik for mig, så der fik han ”et drag over nakken”
Jeg har bestilt en tid ved lægen, så kan han mærke/trykke lidt på lillebror og (forhåbentlig) se om han har ondt nogle steder. Vi har prøvet og give ham lidt panodil når det har været helt slemt med hans utilfredshed, og det er som det har hjulpet lidt (nogen gange), så er det at jeg tænker, kan han godt have ondt for tænder allerede nu?
Jeg har prøvet at tilbyde ham noget mere mme men det er simpelthen umuligt og få mere i ham, jeg har skrevet ned over nogle dage hvor meget han tager. Jeg kunne godt tænke mig og høre din vurdering af dette:
Dag 1:
Kl 5:00 – 160 ml
Kl 8:30 – 120 ml
Kl 11:15 – Risgrød m. Banan af 1 dl vand, spiste det hele, vand af kop
Kl 14:30 – 110 ml
Kl 17:00 – Hirsegrød af 1 dl vand m. 4 tsk frugtmos på, spiste det hele, vand af kop
Kl 19:15 – 120 ml puttes for natten bagefter
Dag 2:
Kl 4:30 – 200 ml
Kl 8:30 – 110 ml
Faldt i søvn kl 11:15 og sov i 2 ½ time (meget usædvanligt, normalt kun 45 min – 1 time), derfor ingen grød, for tæt på aftensmaden.
Kl 14:00 – 160 ml
Kl 17:00 – Risgrød m. Banan af 1 dl vand, mangler at spise 2 tsk, vand af kop
Kl 19:30 – 190 ml puttes for natten bagefter
Dag 3:
Kl 5:15 – 120 ml
Kl 8:30 – 140 ml
Kl 11:30 – Risgrød m. Banan af 1 dl vand, manglede 2 tsk, vand af kop.
Kl 14:15 – 110 ml
Kl 17:00 – Hirsegrød af 1 dl vand m. 4 tsk. frugtmos på, mangler at spise 2 tsk, vand af kop.
Kl 19:30 – 110 ml puttes for natten bagefter
Dag 4:
Kl 6:00 – 170 ml
Kl 9:15 – 200 ml
Kl 12:00 – Hirsegrød af 1 dl vand m. 4 tsk frugtmos på, mangler at spise 2 tsk, vand af kop.
Kl 14:15 – 120 ml
Kl 17:00 – Risgrød m banan af 1 dl vand, mangler at spise 3 tsk, vand af kop.
Kl 19:30 – 80 ml puttes for natten bagefter.
Som du kan se er det ikke meget mme han tager, de første 100 ml går ok, derefter er vi næsten nødt til at holde ham for at få mere i ham, og det er på alle tidspunkter af dagen. Han græder, fægter med arme og ben og bliver ved med at spytte flasken ud, det står så på i nogle minutter og så er det som om at han alligevel gerne vil have lidt mere og så tager han måske 20 – 50 ml mere men så er det også slut.
Han bøvser fint og er meget villig til at pludre imens han bliver bøvset (jeg har lavet en lille bøvsesang jeg synger for ham hver gang, det er vældig morsomt, synes han). Han har afføring minimum 1 gang om dagen nogle dage 2 gange, det veksler meget hvordan det er, i går var det meget fast og i dag har det været fint i konsistensen.
Han har i de sidste ca. 4 uger sovet igennem fra kl 19:30 – 20:00 til ca kl 5:00. Men selv med den flaske om morgenen protesterer han, jeg har prøvet og komme noget sukker i flasken for at se om det hjalp, men nej. Det gør ikke nogen forskel at jeg er gået fra Nan1 til Nan2 eller???
Der er ikke noget egentligt mønster i hans sovetider, han sover ca 1 – 2 timer tidligt om morgenen og så er det typisk 45 min – 1 time ad gangen, han kan holde sig vågen i ca 2 timer før han er putteklar igen. Men med den nattesøvn skal jeg hvis ikke klage.
Det blev et langt brev, nu håber jeg du kan finde hoved og hale i det! På forhånd tak for dit svar.
Hilsen
Gitte