Svar: Lidt af hvert - 4 mdr.
16. juni 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Gitte
Jeg kan godt høre at du har fået din sag for med to så forskellige og samtidig meget aktive drenge. Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt, men det er dejligt at I forældre har det godt og støtter hinanden så godt I kan:o)
At panodil hjælper på lillebrors gråd lyder jo umiddelbart som om at han en gang imellem må have ondt. Spørgsmålet er så bare hvor han har ondt. Tænder kan naturligvis ikke udelukkes, men det er dog tidligt, så måske ørerne (har han været forkølet) eller måske ondt i nakken - det ses hos nogle børn, - ofte hvis fødslen har været lidt kompliceret ... ? Det er rigtig godt at få lægen til at undersøge ham, så I finder ud af om der er noget der.
Men det er dog også meget oplagt at tænke på at den manglende ro hos lillebror skyldes at han ikke indtager mælk nok. Det er meget lille mængde han får - det ville være ønskeligt om han kunne drikke et par flaske mere i døgnet og jeg tror du ville mærke at det gjorde en forskel ...
Jeg synes du skal forsøge med en ny type flaske eller flaskesut - hvis du bruger silikonesutter nu, så forsøge med en naturgummisut i stedet.
Jeg synes også du skal tilbyde ham en ekstra flaske sen aften, som han så må spise mere eller mindre i søvne. Simpelthen for at få hans samlede mælkeindtag sat op og så tænker jeg at du skal forsøge at følge efter med en flaske, når han har fået skemad.
Skemaden skal han have to gange dagligt og det vil ofte være sådan at barnet i begyndelsen vil drikke samme mængde mælk ved siden af, som barnet er vant til. Ved at tilbyde skemad først og efterfølgende give flaske, så kan du lære ham at rumme en lidt større mængde i maven, altså vende hans lille krop til at indtage lidt mere af gangen så han kommer væk fra at 'slatspise' hvilket han gør lidt nu ...
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Flaske med mme og sover formiddagslur
Frokost 12: Hirsegrød af 1 dl vand m. 4 tsk frugtmos på, vand af kop
Puttes til middagslur ca kl. 13 med en flaske mme
Eftermiddag 16: Flaske med mme
Sover sin 3 lur
Aften 18: Risgrød med grøntsagsmos som topping for at vende ham til at få lidt grøntsager også. Når dette fungerer kan du gå over til ren grøntsagsmos, vand af kop
Puttes til natten med en flaske mme ca 19.30
Sen aften 23-24: Flaske med mme, som spises imens han sover, det er vigtigt for at få øget det samlede mælkeindtag og dt kan godt have betydning for hans behov for mælk om dagen også. så selvom han sover igennem, så synes jeg faktisk ikke han skal have lov til dette med det indtag du beskriver og sådan som han er ...:o)
Du fortæller at du er gået over til Nan 2. Det er sådan at Nan 2 er et fuldgyldigt produkt og ernæringsmæssigt fint for din dreng - han kan altså sagtens leve af dette. Men det er også sådan at noget af laktosen i Nan 2 er skiftet ud med maltodextrin som skulle tykne modermælkserstatningen. Det betyder at Nan 2 mætter mere end Nan 1. Det kan være rigtig godt til børn som indtager store mængder modermælkserstatning men til en dreng som din, der indtager meget lidt er det faktisk uhensigtsmæssigt at mme mætter mere ... Jeg synes derfor du skulle overveje at gå tilbage til Nan 1 for at se om det så øger hans indtag af mme lidt igen.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, sender dig et stort knus og ønske om en god sommer - det skal nok gå alt sammen, det kan kun blive nemmere :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske