Brev:
Hvordan tackler jeg min datters angst?
16. juni 2008
Alder:
16 mdr.
Hvordan tackler jeg min datters angst?
Hej.
Jeg har en datter på 16 måneder som overnattede ud for første gang i weekenden hos sin mormor. Min datter har ikke haft megen kontakt til sin mormor i starten, men de har set en del til hinanden efter hun fyldte et år, og de har altid nydt hinandens selskab. Min datter er ellers ikke meget for at være i armene hos andre end sin far eller mor, men mormor vil hun gerne hænge hos. Også når jeg er der.
Ud over at blive passet i dagplejen, er hun ikke vandt til at blive passet ude (ikke fordi familien ikke vil, men fordi de har meget travlt eller bor meget langt væk). Men min mand og jeg havde brug for nogen timer alene, så vel vidende at det var mere for vores egen skyld end vores datters, valgte vi at tage imod min mors tilbud om at passe hende denne weekend.
Vi afleverede hende lørdag formiddag, hvor vi lige blev en times tid og snakkede og hyggede. Da vi gik, sørgede vi for at vores datter så os gå, så vi ikke bare 'pludslig' var væk. Det tog hun rigtigt fint. Og min datter og mor havde en rigtig god weekend sammen uden gråd, med en masser oplevelser (de var bl.a. på stranden og 'fange' vandmænd).
Herhjemme er min datter en meget selvstændig størrelse, der nægter at putte i sengen sammen med mig. Hun vil/kan kun falde i søvn i sin egen seng alene. Nogen nætter prøver jeg at snige hende op i sengen til mig, for jeg vil så gerne putte, men hun reagerer ved at vågen helt op og vild op og lege istedet. Ved godt at det er et 'omvendt' problem for mange, og jeg ser det som sådan heller ikke som noget problem. Må jo bare vente til hun bliver gamle nok til at have 'tid til' at putte med mig, og hygge i sofaen - det skal nok komme.
Men da hun skulle sove hos min mor, lå de sammen i min mors seng til hun faldt i søvn. Hvilket jeg synes er rigtigt fint - det er bare rart at de har det så godt sammen at hun gerne vil ligge tæt der, og at de kan putte uden gråd. Da hun var faldet i søvn, lagde min mor hende over i sin rejseseng. Klokken 4 om morgnen vågnede min datter, uden gråd eller noget. Min mor tog hende over i sengen til sig og så sov de 2 dejligt videre.
Vi henter vores datter søndag formiddag, og hun virker noget træt hele søndagen - hvilket virker forståligt nok på os. Det har været en meget begivenhedsrig weekend for sådan en lille størrelse. Så hun kommer i seng en time tidligere end hun plejer, og alt går fint. Hun falder i søvn i sin egen seng, ganske som hun plejer.
Men klokken 4 om morgnen vågner hun med et skrig. Normalt, hvis hun vågner om natten, skal jeg bare ind og give hende sutten, så sover hun videre. Og normalt er det også bare lidt småbrok jeg hører fra hende. Men her virker hun helt vildt angst, og da jeg kommer ind står hun op i sengen, og hægter sig fast til mig lige så snart jeg er inde for rækkevidde, og det er helt umuligt for mig at putte hende igen.
Så jeg tager hende med ind i vores seng, i fuld forventning om at det vil hun da ihvertfald ikke, for det plejer hun jo ikke. Men prøver alligevel. Og 5 minutter efter at jeg har lagt mig med hende i sengen, sover hun????
Hun vågner glad og frisk som hun plejer, og synes vist det er ganske sjovt at hendes forældre ligger der på hver sin side af hende. Der er heller ingen problemer med at aflevere hende hos dagplejen, og da jeg henter hende her til eftermiddag fortæller dagpleje-moderen at hun ahr været en glad og frisk pige hele dagen (omend hun sov lidt længere end hun plejer til eftermiddag).
Aftenen går også ganske som den plejer, og da jeg skal putte hende ser jeg heller ingen tegn på at noget er anderledes (vi har et meget fast putte ritual herhjemme). Men det øjeblik jeg forsøger at lægge hende i sin seng, skriger hun fuldstændigt panisk igen, og nægter at give slip på mig. Til sidst tager jeg hende med ind i vores egen seng og lægger mig med hende. 5 minutter senere sover hun??? Og jeg må da indrømme at jeg nyder at hun pludslig gerne vil putte med mig, men er samtidig lidt bekymret for den angst hun udviser når hun skal sove, og den adfærdsændring. Især fordi efter sådan en super weekend hos mormor, vil vi gerne gentage successen. Ikke hver weekend (men måske 1 gang hver 2. måned), men på den anden side vil jeg jo heller ikke at min datter skal være så angst og panisk som hun har været i nat og her til aften.
Nu er jeg nok også meget hurtigt ude med mit spørgsmål. Måske er alting tilbage til sin vandte gang igen i morgen aften. Men synes alligevel at jeg hellere ville spørge nu, og måske tage 'problemet' i opløbet, istedet for at reparerer på det senere hen.
Så mit spørgsmål er, hvad gør jeg nu? Skal jeg blive ved med at tage hende ind til mig og lade hende sove hos mig, eller skal jeg prøve at få hende til at sove i sin egen seng? Hvordan tackler jeg bedst den angst og utryghed hun udviser?
Og er det okay at prøve at lade hende overnatte ude igen, når hun reagerer sådan? Selvfølgelig ikke lige med det samme, men måske en gang i næste måned (hun vil selvfølgelig se sin mormor en del inden da, hvor mormor enten kommer på besøg hos os, eller vi besøger hende).
Hilsen Lina