Brev:
Forstoppelse - pige på 5 mdr.
16. juni 2008
Alder:
5 mdr.
Forstoppelse - pige på 5 mdr.
Kære Helen
Min datter på 5 måneder har i ca. 3 uger fået grød til aften, sammen med en lille smule vand i glas. I starten gik det rigtig fint, men efter ca. 1½ uge begyndte hun at vende sig væk fra maden og med sit kropssprog udtrykke at hun ikke ville have mere end et par mundfulde. Vandet fra glasset vil hun meget gerne have og er ivrig efter at hjælpe til med at holde :o)
Jeg har kun givet hende risgrød og senere forsøgt at komme lidt pæremos i, for at gøre det mere sødt, hvis det nu var smagen hun lige pludselig ikke kunne lide mere. Tænkte om det kan være fordi at det var spændende i starten at spise med ske og om det nu ikke er interessant længere...?!
Næsten samtidig begyndte hende afføring jo også at blive lidt anderledes. Hun havde afføring en gang om dagen, gerne om morgen når hun vågnede og ikke mere resten af dagen - fint. Men gennem den sidste 1½ uges tid har hun kun haft meget små portioner afføring og det lugter mere, som gammelt afføring der har siddet et stykke tid... Samtidig er hun også begyndt at afvise mit bryst om dagen. Nogle gange kan der gå op til 7 timer før jeg får hende til at tage fat, selvom jeg til byder hende ofte. Om natten er der ingen problemer, der spiser hun ca. hver 3. time.
Jeg tænker át hun nok er forstoppet og at jeg ikke har været god nok til at handle på hendes signaler. Hun har aldrig haft problemer med at komme af med afføringen tidligere, men det kan vel hænge sammen med grøden. I dag har jeg givet hende lidt sveskemos og det ville hun faktisk gerne spise. Men hvor meget skal hun have for at få gang i maven og er det nødvendigt at give hende det kontinuerligt med grøden og senere mos eller skal den lille mave bare lige vende sig til den ny næring?
Er det normalt at blive forstoppet i starten? Og vil du hellere anbefale majs- eller hirsegrød i starten? Jeg har netop købt ind til at lave majsgrød, men vil lige vente til du har svaret. Og er det en god ide at give 2 små portioner grød i løbet af dagen, fx middag og aften eller skal jeg nøjes med om aftenen?
Vi startede jo på grøden fordi hun var meget sulten om natten, så derfor vil jeg helst give hende det om aftenen, men hvor sent kan man give det? Og er det så bedre med vælling i en flaske?
Hun får kun bryst og har aldrig prøvet flaske.