Svar: Forstoppelse - pige på 5 mdr.
16. juni 2008
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det lyder sandsynligt at din datter har fået lidt forstoppelse og derfor vil det være rigtig godt, hvis du kunne begynde at tilbyde skemad 2 gange dagligt, lidt små portioner og fortsat give vand ved siden af og også følge efter med mælk.
Jeg anbefaler normalt at man starter med grød i løbet af dagen og først begynder med mos til aften, når grøden frokost eller formiddag fungere. For meget mad om aftenen kan i begyndelsen godt virke modsat hensigten og give mere uro i maven end nødvendigt er. Forbrændingen går også ned om natten og derfor kan for meget grød om natten virke ekstra forstoppende på så lille et barn ...
Ingen skade er dog sket, så du tager det bare stille og roligt og så kan du overveje om du skal begynde med lidt laktulose for at holde maven lidt i gang. Det kan også være at sveskemosen allerede har haft effekt .. ?
Det vil være rigtig godt at du varierer typerne af grød og også at du begynder med lidt grøntsagsmos. Det kan være mos af gulerod, kartoffel, blomkål, broccoli og lignende milde grøntsager du starter med. Du kan lave det selv eller du kan købe mos på glas som passer til din datters alder. Variation er vigtigt for at holde mave igang, men også for at tilføre din datter variation af vitaminer, fedt, protein osv. og samtidig er variation vigtigt for at barnet ikke skal opleve maden kedelig, - præcis som du faktisk også selv har tænkt:o)
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur. Det er her I kan begynde med det 3 skemåltid når hun bliver omkring 6 måneder.
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse og forskellig frugtmos som topping, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes - kan evt. tilbydes en lille smule ren frugtmos f.eks. sveskemos, hvis du fornemmer at det er godt for hendes mave.
Powernapper
Aften 18: Grøntsagsmos af kartoffel, gulerod, blomkål eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20 eller evt. en flaske med vælling (forklaring følger nedenfor)
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 24-06: Begynder måske at kunne sove igennem her, mange børn er dog 6 måneder inden de kan forventes at kunne dette.
Med hensyn til vælling, så hører dette under betegnelsen tilskudsblanding og det betyder at det kan gives som tilskud til f.eks. brystmælk, men det betyder samtidig at vælling ikke er noget barnet behøver få - faktisk kan mange børn springe vællingen over og gå direkte til grøden som skemad. De ekstra vitaminer, mineraler osv. som er tilsat vælling er i følge sundhedsstyrelsen ikke nødvendige, hvis barnet trives med amning, så kan roligt springe flaske/vælling over og i stedet begynde med lidt skemad, når barnet virker parat til det.
Fordelen ved vælling er, at det indtages af en flaske, barnet sutter og beroliges ved dette samtidig med at barnet indtager en ret stor mængde. Vælling og modermælkserstatning mætter lidt mere end modermælk gør og derfor vil børn der får bryst ofte spise hyppigere end børn der får flaske.
Vælling er samtidig ofte en lidt blidere overgang for barnets mave end grød eller mos er det. Selvom vælling i princippet er det samme som en tynd grød, så kan det være lettere for barnet at fordøje vællingen end det ofte er at fordøje en stor mængde grød. Vælling anbefales derfor ofte til natten, fordi det giver barnet en mæthed og gør at barnet sover et lidt længere stræk, hvor skemaden, opstarte med grød og mos som sagt anbefales i løbet af dagen.
Du skal naturligvis overveje om det vil være relevant og rart for dig at tilbyde din datter en flaske med vælling. Da hun ikke har fået flaske før og umiddelbart trives med modermælk, så skal du jo beslutte hvorvidt du ønsker at amme videre eller synes det kunne være dejligt at far f.eks. kunne tage over om aftenen.
I givet fald kunne en portion grød til frokost og en flaske vælling inden sengetid måske være gavnligt for din datters mave og når maven så atter fungerer kunne du øge til to måltider skemad + vælling til natten, som beskrevet i min plan.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske