Svar: Minimalt mælkeindtag
16. juni 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Sidsel
Nu er det jo desværre et par dage siden du har skrevet, så jeg håber at tingene ser bare lidt lysere ud hos jer og at din datter er begyndt at spise lidt mere - ellers er jeg der, hvor jeg tænker at du er nødt til at tage hende til lægen igen. Hun kan jo ikke leve af 300-350ml erstatning dagligt og hun må ikke tabe sig ...
Jeg ved fra dit tidligere brev at din læge havde sagt at vægten var i underkanten tidligere og det er jo ikke blevet mindre, derfor synes jeg det skal tages alvorligt, hvis du fortsat oplever det samme. Så tænker jeg at vi taler indlæggelse. Det er vigtigt at I bliver indlagt så man finder ud af hvorfor din datter ikke spiser og ikke tager sufficient på og netop når I er indlagt, så er der jo personale 24 timer i døgnet og dermed en anden mulighed for at observere hende og finde ud af hvad der sker ... Det er hårdt, jeg ved det godt, men det er altså meget vigtigt at hun og du får hjælp.
Ellers er det rigtigt at tilbyde hende mad hver 3 time, start med at give hende flaske og når hun så har spist, slipper og afviser flasken, så skift hende, give hende et bad eller lignende og giv hende så flaske igen efterfølgende.
Prøv derudover også at tilbyde hende flaske når hun halvsover, det kan være sen aften inden du selv går i seng eller når du kan se at hun er lige ved at vågne af en lur.
Prøv også med forskellige typer modermælkserstatning, prøv at tilsætte sukker i erstatningen for at se om den søde smag tiltaler hende mere.
Prøv at give hende mme af forskelige typer flasker, flaskesutter osv. Hvis du bruger en silikonesut, så skift til en flaske med naturgummi sut i stedet, evt. en med 'anatomisk facon' og ventil.
Prøv at give hende flaske forskellige steder, prøv når hun ligger i barnevognen under kalechen som skærmer for alverdens stimuli, prøv at give hende flaske imens du ligger ved siden af hende og I ligger sammen på sengen, prøv i skråstolen, sækkestolen, halvt siddende op af ammepuden - hvad du nu har, prøv imens hun ligger under aktivitetsstativet og har fokus på noget andet. Prøv at lade far forsøge sig, din mor, eller en anden.
Vær sikker på at hendes mave fungerer - der skal naturligvis også noget ind for at der kan komme noget ud, men det er meget tit sådan at børn med spiseproblemer faktisk har forstoppelse. Du skal derfor være helt sikker på at der ikke sidder en prop og stopper i hendes system - tal med lægen om det.
Og så må hun igang med noget skemad så snart hun bliver 4 måneder, så du kan få noget næring i hende. Start med lidt grød i løbet af dagen, risgrød, majsgrød eller hirsegrød og giv hende gerne lidt frugtmos på som topping. Hun kan også få lidt vand af en kop ved siden af.
Det handler jo et eller andet sted også om at hun skal opleve at få mad i maven, hun skal opleve hvad det vil sige, hvordan det føles at være mæt og at være sulten. Fornemmelsen af dette kender hun jo slet ikke og det lyder meget som om at hun simpelthen har vænnet sig til at lade sig nøjes med meget lidt og det skal I simpelthen have brudt. Derfor skal hun have skemad efterfuldt af mælk, så hun stille og roligt får fornemmelsen af hvad det vil sige at have mad i maven.
Jeg håber I finder en løsning snart og sender dig et stort knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske