Svar: Hvor meget grød og modermælkserstatning?
16. juni 2008
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Mange børn kan faktisk ikke ret godt lide kartoffelmos og vægrer sig derfor mod grøntsagsmosen hvis kartoffel udgør for stor en del. Det er dog vigtigt at din datter tilbydes grøntsager og derfor vil jeg anbefale dig at du begynder at give hende grøntsagsmos uden indhold af kartoffel.
Du kan mose alle slags grøntsager til hende, og du må meget gerne give hende mos som smager af noget. Du kan lave mos selv eller du kan og må også meget gerne køb mos og middagsretter på glas, beregnet til babyer. Vælg produkter som passer til hendes alder - 7-8 måneder.
Hun har derudover også brug for kød og fisk og det vil være rigtig godt, hvis hun nu kunne få grød 2 gange dagligt og grøntsagsmos med kød eller fisk to gange dagligt. Hendes mælkeindtag skal skæres ned, så hun nu kommer ned omkring 600-700ml dagligt, det vil ofte kunne blive dækket af 3-4 flasker. De fleste børn i 7 måneders alderen vil fortsat have behov for 4 flasker men i 8 måneders alderen kan skrues ned til 3 flasker dagligt.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske med mme
Morgen 7-8: Havregrød eller øllebrød, vand af kop
Formiddag 9-9.3o: ½ banan, eller anden frisk frugt og frugtmos, tilbydes også lidt brødskorper eller lignende i hånden at sidde med selv.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og ved siden af dette kan du godt begynde med lidt brødhapsere med smørbart pålæg, hvis du skønner at hun allerede kan klare dette. Vand af kop
Puttes til middagslur med en flaske mme ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, Vand af kop
Behøver sandsynligvis ikke længere sove sidst på dagen og gør hun er det fint nok
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og mere og mere familiemad. Hun må gerne få ris med sovs "boller i karry", hun må gerne få lidt kødsovs, indmaden af en frikadelle (kød eller fisk) osv. hvad I nu får. Hun skal have mad der er moset og mad i stykker, men skal som udgangspunkt spise det samme som jer og spise I meget salat og stegt kød som hun naturligt ikke kan spise, så må I give hende en middagsret fra glas. Vand af kop.
Tilbydes også brødskorper, kogte blomkål- og broccolibuketter, kartoffelbåde lavet i ovnen osv. at sidde med selv.
Puttes til natten med en flaske mellem 19-20
Sen aften 23-24: Evt. flaske her for at kunne undvære flasken midt nat og i stedet sove til næste morgen tidlig.
Du må gerne give hende lidt sød mælk af en kop, men det er faktisk bedre for hende at få mælkeindtaget dækket via de 3-4 flasker dagligt. Sødmælk kan så i stedet indgå i madlavningen, du kan bruge det i havregrøden, i sovs osv. så hun stille og roligt får mad som I spiser den.
Jeg håber ovenstående giver dig lidt idéer videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske