Svar: Skilsmisse - Hvad skal jeg gøre
17. marts 2004
Alder:
12 mdr.
Kære mor
Jeg kan godt forstå at du er ked af det. Det er altid trist, når det man drømte om ikke gik. Men det er trods alt bedre at være to glade forældre, der bor væk fra hinanden, end at være to forældre der er kede af det og som bor sammen.
Det er jo meget svært for mig at sige, hvad der vil være det bedste for jer og jeres familie, da jeg jo ingen mulighed har for at kende jer og vide mere om jeres forhold, jeres tanker for Thilde osv. Jeg kan derfor kun give dig min generelle holdning.
Jeg mener at ethvert barn har ret til at kende og have kontakt til begge sine forældre. Men det er ikke ensbetydende med at man skal bo begge steder lige meget. Jeg tror på at alle børn har brug for en fast base. Ingen har glæde af at bo i en kuffert og skulle flytte hver uge. Jeg tror ikke på at det er barnets behov, men derimod er det forældrenes behov.
Jeg ved godt at det lyder hårdt, men et eller andet sted så har jeg svært ved at se, hvordan man som forældre kan blive enige om at få tingene til at fungere, når man bor væk fra hinanden og man ikke har kunne få det til at fungere, da man boede sammen.
Jeg tror det er vigtigt at børn bor hos den ene forældre og at denne forældre er den der tager beslutninger i hverdagen. Hvis der så er store beslutninger der skal tages, hvis der opstår problemer f.eks. i forbindelse med institutioner, skoler mv. så kan man diskutere dette med den modsatte forældre og begge parter kan give deres mening til kende. Man må jo gå ud fra at forældre vil deres børn det bedste. Men de dagligdags ting skal så vidt mulig klares af den ene.
Det er jo sådan at livet er fuld af valgmuligheder og når man vælger noget, så vælger man også automatisk noget andet fra. Det er hårdt, men ingen har lovet os at livet var nemt. Som voksne er vi forpligtet til at vælge det bedste for vores børn. Det kræver nogle gange at vi ikke tænker på os selv, men mærker efter i hjertet, hvad der vil være bedst for barnet og det gør sommetider ondt. Men smerten er en del af valget.
Ønsker jer allesammen al mulig held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske