Brev:
Tanker omkring søvn
17. juni 2008
Alder:
21 mdr.
Tanker omkring søvn
Hej Helen..
Jeg går lidt med nogle tanker omkring søvn og Niklas, som jeg gerne lige vil høre dit syn på..
Han har altid sovet godt, og har sovet igennem siden han var ikke særligt gammel... han elsker sin seng og sine sovedyr så det er jo rent luksus.. Om dagen sover han i vuggestuen ca 3 timer, og der hjemme i weekenden somregel 2 timer.
Vi har et putteritual som ser ud til at virke rigtig fint, og han kommer somregel i seng mellem 19.30 og 20...og bliver vækket om morgenen ca 10 i 7...de fleste gange vågner han selv når jeg begynder at pusle rundt, men ellers bliver han vækket.
Det sker ind imellem at han tager sig en extra lang middagslur..fx lige i går sov han over 4 timer... og jeg synes jo lidt at han sover jo fordi han har behov for det...(de er ved at få en "vi vækker ikke børn" politik indført i vuggestuen...som jeg egentlig er enig i)..
... men hvis et 1-3 årigt barn normalt sover ca 10-12 timer i døgnet...og han sover ca 11 normalt om natten...så må det da give en reaktion.. ?
Niklas virkede egentlig træt til normal tid igår aftes selvom han havde sovet så længe, men da vi så havde kørt ritualet igennem og han var kommet over i sengen brød helvede jo løs...og han var fuld af krudt og virkede overhovedet ikke træt..
Det er sket nogle gange i løbet af kort tid, også selv han kun har sovet 3 timer til middag...og igår sov han først kl. 21.30..
Kan vi overhovedet forvente at vi kan putte ham til en 11 timers nat, hvis han sover 3 timer om dagen også.. ?
Det er ret frustrerende at have haft et "mønsterbarn" der bare lagde sig til at sove... og så til nu hvor det virker til at noget rykker sig..og hans mor ikke lige kan greje hvad det er :)
Han sover altid i sin egen seng, og er kun inde ved os hvis han er syg...ikke engang om morgenen for der har han for meget krudt i måsen til at ville putte ... men de sidste 3 aftener jeg har puttet ham har han grædende rejst sig op og bedt om at ham og hans dyne skal med mig..når han ved at jeg har tænkt mig at gå ud af rummet..
Han virker mere protesterende end egentlig ulykkelig, og vi tager ham ikke op når han er blevet puttet.. går heller ind til ham med mellemrum og gør ham det klart at det er sovetid..
Det er kun hvis vi kan høre der er noget galt, at han kommer op..så det er meget sjældent det sker..
Beklager det er lidt langt og rodet..men lige pt er jeg rigtig træt og hormonel... :)
Ha en rigtig god dag !
Rikke