Svar: Tanker omkring søvn
17. juni 2008
Alder:
21 mdr.
Kære Rikke
Som hovedregel, hvis man taler om sunde og raske børn, der trives godt og generelt har det godt (børn som Niklas), så vil barnet selv være i stand til at regulere sin søvn. Det betyder at hvis man har været i byen, er kommet sent hjem, barnet er blevet vækket, afbrudt af sin søvn osv. så vil barnet naturligt indhente den manglende søvn på et andet tidspunkt.
Det betyder altså at hvis Niklas sover 11 timer om natten så vil han naturligt vågne efter 3 timers middagslur, sover han kun 9 timer om natten vil han naturligt sove længere om dagen og modsat - sover han meget længe om natten, så vil middagsluren naturligt blive det kortere. Han vil altså normalt selv regulere sit søvnbehov.
Det er også derfor man i mange institutioner er begyndt at sige, at børn ikke skal vækkes, men skal have lov til at sove det de har behov for om dagen, fordi det er et udtryk for at barnet samlet set må have behov for den søvn.
Det uhensigtmæssige er dog, hvis barnet så begynder at sove meget længe om dagen og dermed ikke er til at få i seng om aftenen, hvorfor søvnen så igen bliver tilsvarende kortere om natten og dagssøvnen bliver endnu længere ... der er jo trods alt en grænse for hvor meget man skal have lov til at bytte om på nat og dag :o)
Holdningen blandt søvneksperter, som pædagogerne naturligt lytter til, er at det er forældrenes opgave at sørge for at barnet kommer i seng i ordentlig tid. Hvis barnet gør det, så vil søvnen om dagen naturligt regulere sig og barnet vil sove kortere tid. Tanken er altså at man som forælde skal hjælpe barnet til ordentlige søvnrutiner om aftenen og dette er vel naturligt et eller andet sted også en forældreopgave ...
Min holdning er dog, at det jo naturligt er nødt til at være et samarbejde, man kan ikke ændre på barnets døgnrytme uden at samarbejde omkring det. Hvis det viser sig at barnet sover så meget om dagen, at det alt andet lige må påvirke nattesøvnen så må man finde ud af, hvordan man gør det bedste for det pågældende barn og man er nødt til at hjælpe hinanden med gode rutiner både aften og dag.
Der er mange ting som spiller ind på det der hedder vores cirkadiske rytme, vores indre ud og mange timer i daginstitution, rutinerne der osv. påvirker naturligt også barnets rytme. Hvis man således har et ønske om at ændre på barnets søvnrutiner, så er det nødt til at være i et samarbejde mellem de der putter barnet om dagen og de der putter barnet om aftenen.
Det betyder ikke at man som forældre bare skal sige at pædagogerne skal vække ham efter en time og så tro at lykken er gjort og løsningen på problemet er fundet, for sådan fungerer vores indre ur ikke .. Ligesom man som forældre heller ikke kan putte sit barn meget sent i håb om at det så sover en time længere om morgenen - for det gør de sjældent...
Men det handler om at man drøfter søvnproblemet og det kræver naturligvis at pædagogerne i institutionen har været på søvnkursus og ved noget om disse ting ... Hvilket de vel også har hvis de indfører en 'søvnpolitik'.... Det handler om at man arbejder på at putte barnet i god tid om aftenen, sørger for at der er faste ritualer, ro og rutiner - ikke bare om aftenen men hele dagen igennem, at der er såkaldte zeitgebers eller tidsmarkører - meget spiller ind. Det handler om at barnet har samme rutiner uanset hverdag eller weekend, det handler om at stå op samme tid hver dag og så handler det faktisk også om at det kan være nødvendigt at pædagogerne også tager barnet op, når de har sovet et bestemt stykke tid, ligesom barnet skal puttes til bestemt tid .. igen fordi det skal være et samarbejde og man kan ikke ændre søvnvaner ved kun at ændre på en ting, en lur. Hvis man skal ændre på den cirkadiske rytme, skal alle rutiner, søvnvaner, spisetider osv. i løbet af dagen medtænkes.
Søvn er noget meget komplekst, hvilket du sikkert godt kan fornemme at de jeg skriver her, men jeg håber at ovenstående giver lidt viden om hvad jeg tænker.
Fortsat held og lykke og rigtig god sommer til jer alle 3, snart 4 ... :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske