Svar: Spiser næsten kun modermælkserstatning - hvad skal jeg gøre?
17. juni 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Heidi
Uvist af hvilken årsag, og det lader til at ingen tidligere har kunne finde ud af hvorfor, så har Agnethe jo aldrig spist særlig meget og jeg ved at I også har været indlagt ...
Du har fuldstændig ret i at hun har brug for rigtig mad og også skal have dækket sit væskebehov. Jeg kan derfor godt forstå at du holder fast i de 3 flasker mme dagligt. Det ville dog være godt, hvis du nu kunne begynde at skrue ned, så hun ikke får mere end 400-500ml mme dagligt og derudover så tilbydes vand, når hun er mere tørstig, samt mere rigtig mad.
Du kan vælge at bibeholde de 3 flasker, men så kun give hende f.eks. 150ml i hver. Du kan også fjerne flasken enten kl. 8 eller til middag, for at se om hun så vil begynde at spise lidt mere. Samtidig skal hendes væskebehov som sagt også dækkes, så spørgsmålet er om man i jeres tilfælde kunne acceptere en flaske med vand i stedet for en flaske med mælk, hvis hun ikke drikker nok af en kop.
Det er dybt frustrerende at hun ikke vil spise og jeg synes det er relevant at du taler med lægen omkring det. Som jeg tidligere har nævnt for dig, så findes der spæd- og småbørnspsykiatriske afdelinger, hvor der er ansat blandt andet børnepsykologer, psykiatere, sygeplejersker og nogle gange sundhedsplejersker, som undersøger, vejleder, guider osv. i forhold til børn med spiseforstyrrelser.
Igen er det dog også vigtigt at holde fast i at hun nu rent faktisk spiser lidt frugt og det er rigtig godt, at du tilbyder hende forskellige stykker af mad - rigtig mad og ryger der lidt ned er det godt. Du er nødt til at holde fast i at lidt er bedre end ingenting. Det er også dejligt at høre at hun trives i dagplejen - har du indtryk af at hun vil spise mere der? Hvordan beskriver dagplejer hende?
Hold fast i at hun gerne må få frugt og at hun synes det er rart og dejligt at spise dette. Det er jo generelt vigtigt at holde fast i at det skal være rart at spise, det skal være hyggeligt og forbindes med noget godt. Prøv at bruge frugt som pålæg på brød og se om der kan glide lidt mere ned på den måde, lav også frugtgrød med mælk for at se om det er mere interessant. En portionfrugtgrød fylder trods alt lidt i maven og et eller andet sted handler det jo også om at hun skal vende sig til at rumme lidt større mængder - hun er jo en pige, som ligesom har lært at lade sig nøjes med lidt og jeg tror faktisk ikke at Agnethe føler sult/mæthed som vi andre gør ...
Kan hun lide yoghurt, frugtsmoothies, milkshakes? Det kan være en måde at få lidt flere kalorier i hende, fordi du kan blende frugt og bær med lidt yoghurt eller måske lidt flødeskum. Du kan faktisk også blende f.eks. gulerod, banan og æble til en smoothie eller lave en ren grøntsagssmootie af f.eks. gulerod og squash - alt sammen blendet med lidt yoghurt.
En plan for dagen kunne måske se således ud:
Morgen: Havregrød med frugtmos, vand af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør og lidt frugtmos som smørbart pålæg eller lidt marmelade. Frisk frugt, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - evt uden flaske med mme for at give mere plads til frokost
Frokost: Brødhapsere med forskelligt pålæg, rester fra aftensmaden. Kan hun de mos fra glas, så køb det. Hun må igen gerne få lidt frisk frugt på som pålæg, små tynde skiver æble eller jordbær kan godt kommes på brød. Men prøv også anden mad, fiskepålæg osv. og giv hende også ærter, majs, gulerod, agurk, rød peberfrugt og lignende. Køb en hvid ensfarvet tallerken der er opdelt i rum og læg så lidt forskelligt i hvert rum - det kan gøre måltidet mere overskueligt for hende. Vand af kop.
Puttes til middagslur - evt. uden flaske (det afhænger af om du vælger flaske formiddag eller her)
Eftermiddag: En portion yoghurt, hjemmelavet frugtsmoothie - frisk frugt i hånden, ½ bolle med lidt smør eller hvad du nu synes.
Aften: Familiemad, det vil sige det samme som I spiser, fisk, kød, grøntsager, ris, pasta osv. Igen holde maden adskilt og lad hende vælge, arier efter farver så forskelligt ligger i hvert rum, pasta i det ene rum, kød i det andet rum, gule majs, grønne ærter, rød peber i det tredie rum. Vand af kop.
Tilbyd hende en portion frugtgrød med mælk til dessert.
Puttes til natten med en flaske mme
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke og rigtig god sommer til jer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske