Svar: Vuggestue og søvnbehov
17. juni 2008
Alder:
21 mdr.
Kære trætte mor
Der er meget normalt at børn i din datters alder vågner grædende om natten og generelt vægrer sig mod at sove og når de endelig sover, så sover meget uroligt. Det ses tit at børn i denne alder får næsten mareridtlignende opvågninger, hvor de græder og i halvsøvne sætter sig op, meget frustrerede og ulykkelige.
Du har naturligvis ret i at din datter umiddelbart har behov for mere end 10 timers søvn i døgnet og at hun vil have godt af en middagslur. Men modsat er der jo ingen grund til at trave rundt med hende i 2 timer mod at hun så sover i 20 minutter ... og det er som du skriver også begrænset, hvor meget de kan gøre i vuggestuen, hvis hun ikke vil sove, så vil hun jo ikke det ...
Hendes behov for middagslur afhænger naturligt af hvor sent hun står op, hvordan hendes rytme er i løbet af dagen, aktivitetsniveau, hvad tid hun kommer i seng om aftenen osv. Der har alt sammen betydning for hendes indre ur. Derfor er det også uhyre vigtigt at hun kommer op til samme tid hver dag, at dagenens rytme og struktur ligner hinanden uanset om det er hverdag, weekend, ferie eller lignende. Hendes system kan simpelthen ikke finde ud af det, hvis der er forskel på disse ting.
En vej frem for gode sovevaner både dag og aften/nat er derfor at der er struktur og rytme og at alle dage ligner hinanden.
Jeg synes derfor I skal forsøge med en middagslur dagligt og putte hende omkring kl. 12, da det er det tidspunkt der passer med vuggestuen og derfor sådan det vil være i hverdagene, hvor hun passes der. Det vil derudover være fint at blive puttet om aftenen omkring kl. 20 og måske lidt senere også er helt okay, hvis hun hører til de børn, der ikke har et særlig stort søvnbehov generelt. Det er der jo forskel på ... :o) og så op om morgenen f.eks. kl. 6.30-7 - hvis det er det tidspunkt som passer i forhold til aflevering osv. når hverdagen skal fungere og i forhold til at hun skal have en middagslur omkring kl. 12.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Havregrød, letmælk af kop
Formiddag: ½ bolle med smør, frugt, vand af kop
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, tilbehør af forskelligt grønt, rester af aftensmaden f.eks. en frikadelle med som kan gnaves. Vand af kop.
Puttes til middagslur, sover en time. Fast ritual, fast måde at gøre det på både i vuggestue og hjemme - f.eks. en aftale om at hun her får en kop mælk og en banan at sove på og derefter puttes med en sovebamse, som hun altid sover med.
Eftermiddag: En portion tykmælk eller lignende med rugbrødsdrys, lidt müsli, frisk frugt, ½ bolle med smør, vand af kop
Før aftensmad: En tallerken med lidt grønt, ærter, majs, gulerod, agurkestænger, rød peberfrugt eller lignende, vand af kop
Aften: Aftensmad som I andre spiser, ris, pasta, kød, fisk, sovs, grøntsager osv. Et stykke flûtes til eller lignende. Evt. lidt frugt til dessert
Puttes til natten med en kop mælk og en banan, samme ritual som inden middagslur, samme bamse osv.
Jeg håber at denne plan kan give dig lidt idé om hvordan en dag bliver struktureret - uanset om I er hjemme eller hun passes i vuggestuen og du skal arbejde fuld tid. Det vil nemlig være nødvendigt at du vækker hende om morgenen og at I står op tidligt alle dage, som hvis du skulle på arbejde. Det er nødvendigt for at påvirke hendes indre ur og dermed påvirke hendes behov for middagslur til middag og ikke først kl. 15 ...
Og ja, når det er sagt, så har jeg hørt om børn der i 1½ års alderen springer middagsluren over - jeg har selv haft en af slagsen, hvis det er nogen trøst :o) Man er dog nødt til at se på barnets samlede søvnindtag og hvordan barnet generelt virker og trives, for at vurdere om det er okay at barnet sover som det gør ... og som udgangspunkt er det fornuftigt nok at satse på en middagslur. Det giver hende et afbræk og dermed også mulighed for lige at bearbejde alle de oplevelser hun får i løbet af dagen. Det er først når hun sover at hjernen får bearbejdet det hele og derfor er en middagslur for børn generelt vigtigt. Så kan det nogle gange være bedre at nattesøvnen er lidt kortere ...
Hun er jo tilsyneladende træt din datter, bare ikke på det tidspunkt hvor hun gerne skulle være det og derfor er en fast rytme og struktur en rigtig god idé:o) Hun har altså brug for at komme tidligt op, også selvom hun en nat er gået sent i seng eller har sovet dårligt, så er morgentidspunktet det samme hver dag. Hun har brug for at blive afleveret til samme tid osv. Hver dag skal altså ligne hinanden.
Jeg synes ikke du skal putte din datter i dagpleje, hvis hun trives i vuggestuen og det lyder som om at de forsøger at tage meget hensyn til hende, når hun får lov til at sove inde i stedet for ude ... Hvis hun trives hvor hun er, så synes jeg at du skal lade hende blive der og så se om ikke det ændrer sig stille og roligt hen af vejen. Det kan sagtens være en periode I skal igennem lige nu:o)
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske