Svar: Min datter vil ikke spise - 3 år
19. marts 2004
Alder:
3 år
Kære bekymrede mor
Når børn ikke spiser særlig meget, så skyldes det ofte at de enten får for meget mælk eller for meget sukker.
Din datter skal ikke have mere end 500 ml mælk dagligt (incl. yoghurt og ost). Hvis din datter mætter sig med mælk og mælkeprodukter er det vigtigt at du får dette sat ned.
Derudover så skal du være opmærksom på, hvad du tilbyder hende af andre madvarer i løbet af dagen. Saftevand indeholder for det meste meget sukker og også sodavand, så undgå dette. Hvis du giver hende yohgurt som mellemmåltider, så vælg ikke de små sukkerholdige.
Gør det til en vane at gennemse indholdsdeklarationen, så du ved, hvd det er du tilbyder din datter.
Sørg i øvrigt for at hun i løbet af dagen bliver tilbudt mange små småltider. Det at spise lidt med tit, er også med til at øge interessen og behovet for mad. Tilbyd hende mad, men pres hende endelig ikke.
Da hun har tabt sig synes jeg det vil være relevant at du tager hende til lægen, så hun kan blive undersøgt.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske