Svar: Triller ikke - 7 mdr.
17. juni 2008
Alder:
7 mdr.
Kære bekymrede mor
Børn er forskellige og udvikler sig således også forskelligt motorisk. Nogle børn triller meget og triller når de ikke er ret gamle, andre børn triller næsten ikke.
Der kan være mange årsager til dette. Nogle forældre servicerer barnet meget, forstået på den måde at barnet ikke behøver bevæge sig for at få fat i legetøj eller lignende, det ligger altid i en afstand, hvor barnet kan nå. Nogle børn er også så tykke at de har en del vægt der skal flyttes - modsat bliver nogle børn også tykke fordi de ikke bevæger sig ...
Børn har brug for bevægelse, de har brug for at blive vugget, drejet med, danset med og svunget rundt, for at få stimuleret deres balancecenter i hjernen og jo mere det stimuleres, jo mere udvikler barnet også sin motorik - Og så er der selvfølgelig også børn som bare ikke triller, selvom man har gjort alt hvad man kan ...
Det er rigtig vigtigt at du fortsat hjælper din datter med at bruge sig selv fysisk. At du hjælper hende med at dreje, svinge, flyve gennem luften, gynger hende osv. så hun motorisk bliver stimuleret. Da hun allerede nu sidder rigtig godt, så er det vigtigt at du holder fast i at det er fra maveliggende stilling hun skal lære at trille og gør hun det ikke selv, så må du hjælpe hende med det.
Vibeke Winter der er børnefysioterapeut i Gentofte Kommune har lavet en fin lille pjece "leg der styrker motorikken 0-1½ år", hvor du får nogle små øvelser du kan lave, for at styrke din datter videre. Du kan bestille den via hjemmesiden www.boernogmotorik.dk
Jeg håber ovenstående vil hjælpe dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske