Svar: Haves: urolige nattetimer, søges: søvn!
17. juni 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Laras trætte mor
Dejligt at høre at Lara nu kan sove uden svøb og at mine råd har hjulpet jer videre i den forbindelse. Det er altid dejligt at høre, når mine råd virker:o)
Min umiddelbare tanke når jeg læser dig brev, er at Lara lige nu gennemgår en udviklingsfase, som naturligt vil gøre hende mere tryghedssøgende, mere pylret, grædene og gøre at hun i en periode sover meget dårligt.
Netop omkring 6 måneders alderen sker der rigtig meget med børn både mentalt og motorisk. Man kalder det for et tigerspring, når de har disse perioder, hvor de udvikler sig meget på mange områder, og det er perioder, som er kendetegnet ved at barnet virker pylret, tryghedssøgende, skifter meget mellem at være glad og være utilfreds og det er ikke usædvanligt at man som mor netop i 6 måneders alderen bliver lidt frustreret. Du synes sandsynligvis at du gør alt for hende, forsøger at stille hende tilpas, men det føles som om at det bare ikke er godt nok - hun pylrer alligevel ... Det er som om at du her på hele tiden, aldrig har et roligt overblik, og når du så samtidig ikke får din nattesøvn, ja så virker det bare helt uoverskueligt en gang imellem ...
Det gør det naturligvis ikke bedre at Lara nu begynder at kede sig lidt, når hun får flaske og du skal naturligvis sikre at hun fortsat får sit mælkebehov dækket. Det vil være rigtig godt at komme lidt mme i grød og mos, så hun via den vej tilbydes lidt ekstra og derudover skal hun nu, hvor hun er 6 måneder gammel tilbydes større variation af fødevarer og også tilbydes lidt brødskorper, agurkestænger og lignende at sidde med.
Det lyder rigtig fint at hun nu kan nøjes med 2 lure dagligt og det vil ofte være sådan at formiddagsluren er den korte, her sover hun måske kun 45 minutter til en time, hvor middagsluren så er lidt længere - her kan hun måske sove 1½-2 timer. Det vil altså sige en samlet dagssøvn, som nogle gange ikke varer mere end 3 timer. Nogle børn sover også 1½ time x 2 og nogle børn sover naturligt også mere end dette, det er jo kun gennemsnitligt, men jeg nævner det fordi man godt kan komme til at forvente lidt for meget søvn i løbet af dagen og hvis barnet skal sove om aftenen og sove godt om natten, så er det vigtigt at dagssøvnen ikke varer for længe - eller sagt på en anden måde, hvis hun f.eks. sover 4 timer i løbet af dagen, så skal hun måske puttes en time senere om aftenen, for at det samlede søvnbehov passer og så vil hun måske også være lettere at putte ...
Mit forslag til en ny dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Starter dagen med havregrød, lavet med mme, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden, det kan være appelsinbåde, stykker af melon, fersken, kiwi eller lignende bløde frugter, vand af kop
Puttes til formiddagslur med en flaske mme ca kl. 10
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker i hånden, agurkestænger og lignende, vand af kop. Det kan være hjemmelavet mos eller det kan være en middagsret fra glas.
Tilbydes flaske og puttes til lur ca 13.30
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugt, frugtmos og frisk frugt i hånden, som om formiddagen. Vand af kop. Du kan også give flaske her i stedet for inden middagslur, hvis du fornemmer at hun hellere vil tage imod den på dette tidspunkt.
Aften 18-18.30: Grøntsagmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Tilbyd hende gerne lidt sovs og hvis I laver f.eks. kartoffelmos og millionbøf eller lignende, med sødmælk og hvor kødet har stået småsimret og ikke er hårdt stegt, så må hun gerne få dette. Tilbyd vand af kop til maden.
Puttes til natten med en flaske ca kl. 20-21. Tidspunktet afhænger helt af hvor længe hun har sovet i løbet af dagen.
Sen aften 24: Flaske igen inden du selv går i seng, så du er sikker på at mælkebehovet fortsat stillet. Denne flaske vil hun måske kunne drikke en del af og så får hun noget inden natten, - hun drikker jo ikke mælk før formiddag ...
Det vil være rigtig godt, hvis I kan få hende til at indtage mindst 600ml mme dagligt. Det ville selvfølgelig være bedre, hvis hun tog lidt mere - gerne 750ml, men hvis hun får mindst 600ml på flaske og derudover får lidt mme i havregrøden, så må det være okay sådan ... Derudover får hun jo så også vand af kop og får også væskebehovet dækket der.
Det betyder også at du godt må give hende lidt mere grød og mos og skrue tilbuddet om flasker lidt ned, hvis du vel at mærke så er sikker på at hun f.eks. drikker 180ml af flasken hver gang den tilbydes. Du vil på den måde godt så småt kunne gå ned til 4 flasker dagligt, måske helt ned til 3 - det afhænger helt af hvor meget mælk du kan få hende til at drikke af gangen. De fleste børn i 6 måneders alderen har fortsat behov for 5 flasker dagligt, i 7 måneders alderen 4 og i 8-9 måneders alderen kan nedsættes til 3 ... men du er jo også nødt til at se på det samlede mælkeindtag:o)
Derudover er der jo det ved det at skemad og efterfølgende mælk er godt til at holde maven igang, så du skal se på hvordan hun generelt trives bedst ...
Mine tanker går altså i retning af at jeres datters natlige uro for det først hænger sammen med hendes alder og for det andet hænger sammen med at hun har behov for lidt mere mad og at du således skal begynde at finde en rytme, for hvad der passer bedst i jeres dagligdag.
Hun har altså fortsat behov for struktur og faste rutiner i forhold til søvn og mad om dagen, så hold fast i den rytme I allerede er godt igang med og kom lidt ekstra til rent madmæssigt svarende til hendes alder nu.
Men om natten når hun vågner har hun behov for hjælp til stillingsskift, en beroligende hånd, kærtegn, et stille "shh" eller "såå" for at sove videre. Hun er motorisk mere aktiv nu end tidligere, får sagt lagt i stillinger hun endnu ikke selv mestrer at komme væk fra, hun drømmer meget, bruger sine lyde, genkender mere og mere folk, skelner imellem jer og fremmede osv. og alt påvirker hendes søvn Det er i drømme at hun skal bearbejde alle dagens oplevelser og netop fordi hun lige nu gennemgår så stor en udvikling motorisk og mentalt, ja så sover hun altså også mere uroligt ...
Jeg håber mine tanker hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske