Svar: Min søn vil ikke spise grød
17. juni 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Sanne
Det er rigtig vigtigt at I lige nu får en god rytme for dagen og føler en helt fast plan for tilbud om skemad, amning, flaske og ikke mindst søvn.
Det er naturligt at du lægger ham til brystet, det er jo ud fra devisen "noget skal han jo have", men der er for mig at se ingen tvivl om at dine hyppige amninger spiller ind på din drengs lyst til og behov for skemad og derfor vil det være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at trappe amningen lidt ned, tilbyde skemad i stedet samt vand af kop. Han skal ikke have bryst mere end 6 gange dagligt (heraf kan den ene gang være erstattet med en flaske vælling), - det er rigeligt til at dække hans behov.
Ved siden af dette skal han tilbydes skemad 3 gange dagligt samt lidt mellemmåltider og så mad, som mere og mere tager udgangspunkt i jeres mad, mad der varierer i udseende, smag og konsistens og dermed virker spændende, nyt og interessant og altså ikke kedeligt.
Samtidig er det meget vigtigt at han tilbydes skemad til faste tidspunkt, sidder i sin høje stol og at I har nogle helt faste rutiner omkring det at spise. Han skal vide, hvad der nu skal ske og han skal forbinde det med noget hyggeligt og rart.
Da han allerede nu protesterer mod at sidde i den høje stol, så vil jeg anbefale at du forsøger at aflede ham ved at starte med at tilbyde ham en brødskorper, en agurkeskive eller lignende i hånden. Noget han sutter på, fornemmer at nu kommer der noget der skal i munden, noget som smager. Og når grøden eller mosen er klar, så tilbydes han dette.
Her er det enormt vigtigt at du hjælper ham med at holde fokus på maden. Han skal hjælpe til at koncentrere sig. Du skal derfor sætte dig foran ham, holde skålen med grød eller mos i den ene hånd og skeen i den anden. Fang ham, få hans øjenkontakt og fokus på maden "hej skal, mmm, mam, mam, mam, lækker mad". Du skal virkelig synes at det er super lækkert, hele dit kropssprog, din mimik skal afspejle dette og når du åbner munden, så spejler han sig i dig og åbner også munden. Derfor "mmm, mam, mam" ind med maden synke og igen ind med maden synke - i en lind strøm i et forholdsvis hurtigt tempo "mmm, hvor lækkert".
Bliver han forstyrret, fanges af noget andet, så bekræft det "ja hov der kom far", giv ham lidt at drikke og start så forfra "hej, skat, er du klar, mmm mam mam" åbne munden, ind med skeen, synke, åbne munden, ind med skeen, synke.
Regelmæssigheden omkring det er altså vigtigt og det samme er smagsvariation og variation i udseende. Med den alder han har nu må han få grød af alle slags og du må gerne forsøge med havregrød, øllebrød eller flerkornsgrød som smager af noget. Du kan variere ved at tilbyde forskellige typer af frugtmos som topping. Frugtmos af abrikos er orange, jordbærmos er rødt osv. og det ser appetitligt og spændende ud.
Du kan lave grød og mos selv, eller du kan købe det. Det vigtigste er at han spiser det. Du kan med fordel give en ren grød og så tilsætte forskellig frugtmos som topping.
Det samme kan du gøre med grøntsagsmos, hvor han nu må få mos af alle slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Det kan således være meget mere interessant for ham at få mos af mange grøntsager end kun kartoffel. Det er ofte en fordel med de lidt gammeldags retter og hvis du kan lave lidt sovs med sødmælk, så kan du give hans mos lidt smag ved at bruge det. Hvis du f.eks. laver lidt millionbøf eller kødsovs, hvor kødet har stået og småsimret i lidt sovs og dermed ikke er hårdt stegt, må han gerne få lidt af dette. Du kan mose indmaden af en frikadelle ned i grøntsagsmosen og lignende, så han stille og roligt får mad, som tager udgangspunkt i jeres mad. Det er helt okay, at du giver ham dette, men naturligvis i en konsistens som han kan kapere. Derfor må du mose det, så et passer til ham.
Det er således vigtigt at du også begynder at give ham kød og fisk. Det er ofte en fordel at begynde med hakket kød, det kan koges til små kødboller som du kan have liggende parat i fryseren. Du kan give ham kogt kød af kylling, kalkun, svin, kalv, lam, and, okse osv. og du kan give ham fisk - kogt eller lavet i ovnen - De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og her må han gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden.
Han skal altså have meget mere rigtig mad end du lige nu har forsøgt med og så som sagt følge en fast rytme, en fast plan for dagen. Den kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes, sover lidt videre
Morgen 8: Havregrød eller flerkornsgrød, evt. med frugtmos, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Tilbydes lidt frisk frugt, appelsinbåde, kiwi, melon eller lignende blød frugt i hånden og evt. lidt frugtmos - bare få skefulde, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover en lille times tid.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, evt. rest af mos fra aftenen i forvejen. Agurkestænger, brødskorper og lignende at sidde med selv og disse kan som sagt gives i starten, da det afleder ham og gør det mere interessant at sidde i stolen, vand af kop
Puttes til middagslur kl ca 13-13.30 med amning, sover måske 1½-2 timer
Eftermiddag 16: Tilbydes igen lidt frugt, frugtmos og frisk frugt i hænderne ligesom til formiddag. Tilbydes også lidt brødskorper eller lignende. Vand af kop
(Kan evt. ammes eftermiddag, powernap begynder at kunne blive spruget over)
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, kartofler moset med lidt sovs, små kogte blomkåls og broccolibuketter at sidde med i hånden, kartoffelbåde og lignende. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske vælling ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 24-06: Skal så vidt muligt ikke ammes i dette tidsrum. Men skal lære at sove uden mælk, kan evt. tilbydes vand.
Som du kan se er der plads til op til 6 amninger i denne plan og derudover skemad og lidt mellemmåltider. Det er vigtigt at du nu forsøger at kigge lidt mere på klokken og forsøger at trappe amningen ned så det passer med ovenstående.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske