Brev:
Sovevaner dag og nat
17. juni 2008
Alder:
6 mdr.
Sovevaner dag og nat
Kære Helen,
Jeg skriver, fordi jeg har et spørgsmål ang. min 6 måneder gamle datters søvnvaner.
Gennem de sidste 2 måneder er hun begyndt at sove tiltagende dårligere både om dagen og om natten. Hun har aldrig været en god ”sover” – hun har aldrig sovet mere end max 1 time ad gangen om dagen, mens hun dog tidligere kunne sove 7-8 timer i streg om natten, før hun skulle have mad.
Det mønster er imidlertid blevet ændret således, at hun nu sover ca. 20-30 minutter ad gangen om dagen ca. tre gange dagligt. Efter ca. 20-30 minutter vågner hun og er – med meget sjældne undtagelser – umulig at få til at sove igen, selvom hun stadig virker dødtræt. Hendes samlede søvn i løbet af en dag er således kun 1-1 ½ - hvilket jeg synes er alt for lidt!
Hun sover for det meste om aftenen fra klokken ca. 19 (plus minus en halv time), vågner derefter et par gange indenfor den første time, fordi hun taber sutten, men falder så i dyb søvn, og vågner ”først” omkring midnat for at få nattens første måltid. Herefter vågner hun ca. hver anden time, hvor jeg får hende til at falde i søvn igen ved at give bryst, indtil klokken 6-7, hvor hun vågner ”rigtigt”.
En uge inden hun fyldte 6 måneder, startede jeg med at give hende skemad, da jeg tænkte, at hendes søvnproblemer måske havde noget at gøre med, at hun ikke får nok kalorier gennem modermælken. Hun er ikke entydigt begejstret for grøden, og det går lidt op og ned, men noget kommer der dog ind. Det til trods har det overhovedet ikke hjulpet på hendes søvn, så måske er der noget andet, jeg kan gøre/gør forkert?
Som jeg ser det, handler det vel om, at hun skal lære at falde i søvn igen, selvom hun vågner indimellem. Men hvordan gør man det? Og er det utopi at tro at det kan læres allerede nu?
Jeg prøver indimellem at lade hende blive liggende, selvom hun er vågnet, i håb om at hun vil falde i søvn igen ved egen hjælp, men det ender altid i skrig og skrål, så jeg er efterhånden nået dertil, at jeg ligeså godt kan tage hende op med det samme. Ligeledes om natten hvor jeg nogle gange har forsøgt at lade hende ligge eller alternativt tage hende op, uden at give mælk, men hun ender med at skrige og så giver jeg efter – for husfredens skyld, da jeg også har en datter på 2, som nødigt skulle vågne.
Jeg bor i øvrigt i udlandet, hvor jeg ikke har mulighed for at gå ture med hende i barnevognen, så hun sover i sin egen seng.
Håber du har et godt råd eller flere…
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Gry