Svar: Sovevaner dag og nat
17. juni 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Gry
Gennemsnitligt vil børn i 6 måneders alderen have behov for at sove 2 lure dagligt, en formiddagslur og en middagslur. Den sidste powernap vil mange springe over, fordi de begynder at få mere mad og dermed sove en lidt længere middagslur. Det er dog ikke alle børn, der følger dette mønster, nogle børn vil fortsat powernappe 3 gange dagligt og hvis det er deres rytme og det fungerer, så må det være sådan og det gør ikke noget.
Samlet vil et barn på denne alder sove 3 timer i løbet af dagen og 11-12 timer om natten - altså et gennemsnitligt søvnbehov på 13-14 timer. At det er gennemsnitligt betyder at nogle børn sover mindre og andre naturligt lidt mere.
Det vil være fornuftigt at forsøge med en fast struktur for dagen, da genkendelighed giver ro og tryghed og da det vil påvirke din datters indre ur, at hun spiser, sover, ammes osv. til nogenlunde faste tider.
Da hun nu er 6 måneder gammel vil det være fint at tilbyde hende skemad 3 gange dagligt, som nævnt arbejde på 2 lure dagligt og en plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover måske kun 45 minutter
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, brødskorper, agurkeskorper eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur mellem 13-14, sover måske 1½ time, måske mere, men hører hun til de børn som ikke sover særlig meget om dagen, så vil det være fint at arbejde for en længe på ca 1½ time.
Eftermiddag 16: Ammes og tilbydes også lidt frugt, frisk frugt eller lidt frugtmos, vand af kop
Powernappen her springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, brødskorper, en kartoffelbåd eller lignende i hånden at gnaske i og sidde med selv. Vand af kop.
Ammes til natten kl ca 20
Sen aften 24: Ammes
Nat 24-06: Behøver ikke bryst i dette tidsrum rent ernæringsmæssigt.
Du fortæller at du er begyndt med skemad, men at der ikke er stor succes omkring det og jeg tænker at du nu skal begynde at være lidt mere fast omkring tidspunkter det gives og hvad du tilbyder hende. Forsøge at hjælpe hende med at holde fokus, så du er sikker på at hun får, hvad hun har behov for. Hun har brug for mad dagen igennem for at blive mættet til natten og for at hun ikke søger brystet natten igennem. Kun ved at tilbyde hende mad og bryst som ovenfor beskrevet kan du være sikker på at hun ikke behøver mælk mellem 24-06 og at I der kan sove et lidt længere stræk. Lige nu lyder det nemlig som om at hun rent faktisk vågner fordi hun behøver brystet ...
Når du putter hende om dagen, så tænker jeg at du skal forsøge at lægge dig med hende, ligge ned og amme hende i din seng, ligesom du også gør om natten og så lade hende sove der, hvor hun falder i søvn. Du må naturligvis sikre sengen så hun ikke kan ryge ud, trille på gulvet. Alternativet er at tage hendes madras ude af hendes seng og så lægge dig med hende på gulvet på hendes værelse og amme hende i søvn der.
Din datter gennemgår lige nu en udviklingsfase, hvor hun har behov for ekstra fysisk kontakt og nærhed. Samtidig har du ikke mulighed for at trille hende i barnevogn og da hun føler stor tryghed ved brystet og falder til ro med dette om natten, så synes jeg det er den metode du skal benytte dig af om dagen. Simpelthen for at få hende til at sove de 45 minutter + 1½ time ...
Hvis hun efter 20-30 minutter søger brystet igen for at skifte søvnfase, må du give hende det, men stille og roligt må du så forsøge at sætte noget andet i stedet - når du ligger ved siden af hende, så kan du vugge hende lidt ved at holde hånden på hendes hofte, du kan kærtegne hendes hår, holde hende i hånden osv. alt sammen små ting, som stille og roligt kan blive sat i stedet for amning og som således vil være måden du kan hjælpe hende videre i søvnen senere hen. Det er altså en overgang at du lige nu skal amme hende til ro, for at lære hende, vende hendes krop til at sove et lidt længere stræk.
Sammen med ekstra mad, skulle det meget gerne give en effekt og i takt med at I får mere struktur på dagen, så får du også lidt mere overblik, kan planlægge flere ting osv. og det vil komme jer alle tilgode. Især fordi du jo også har en storesøster, som gerne vil have sin mor en gang imellem:o)
Se i øvrigt også spørgsmålet "Min søn vil ikke spise grød" der ligger i brevkassen i kategorien 'kost og ernæring'. Her kan du se mine råd til hvordan man hjælper barnet med at holde fokus og koncentration omkring det at spise skemad.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske