Svar: Vil ikke sove - 20 mdr.
18. juni 2008
Alder:
20 mdr.
Kære Christina
Dejligt at høre at I har det godt og har fået en lejlighed med have til. Det betyder rigtig meget at kunne komme ud, når vejret er godt, Flora har brug for plads med den alder hun har nu, der skal brændes noget krudt af ...:o)
Du fortæller at du er gået over til rismælk i stedet for komælk. Dette anbefaler sundhedsstyrelsen ikke. De skriver:
"Soyadrik, havredrik, risdrik og lignende har intet med mælk at gøre og kan ikke anvendes som modermælkserstatning eller som fuldgyldige alternativer til komælk. Mælk er en naturlig kilde til mindst 10 forskellige værdifulde næringsstoffer. Ud over protein af høj kvalitet og calcium indholder mælk en række vitaminer og mineraler.
Soyadrik har nogenlunde samme proteinindhold som komælk, men et langt lavere indhold af mineraler. Desuden er der et højt indhold af fytinsyre, der har en negativ effekt på optagelsen af visse mineraler. Mht. fyoøstrogener gør de samme betænkeligheder sig gældende som ved sojabaseret modermælkserstatning. Sojadrik beriget med calcium kan gives til veganbørn tidligst fra 2 års alderen, hvis barnet spiser varieret (inkl. sojaprodukter, tørrede bønner, korn, frugt og grøntsager) og vokser normalt med tilfredsstillende vægt og højde.
Havredrik og risdrik indeholder meget lidt protein og har, i modsætning til mælk, ikke noget naturligt indhold af vitaminer og mineraler. Havre- og risdrik beriget med calcium kan tidligst anvendes efter 3 års alderen.
Kokosmælk indeholder meget mættet fedt og frarådes som drik."
(Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring, s.85, sst. 2005).
Med hensyn til soveproblematikken, så tænker jeg at du måske skulle prøve at putte Flora lidt senere end du gør lige nu. Det kan nogle gange betyde meget, at trække puttetiden 45 minutter, fordi du så rammer tidspunktet hvor hun er klar til at overgive sig til søvnen bedre.
Du kan også se på hvor meget hun sover i løbet af dagen og hvor sent hendes middagslur ligger. Nogle gange vil børn i denne alder pludselig begynde at sove lidt ekstra om dagen. De er så aktive, løber omkring, oplever så meget, samtidig med at de om dagen sover meget uroligt, vågner mange gange og dermed sover en dårligere nattesøvn - altsammen betyder at de så pludselig begynder at sove lidt længere om dagen, hvilket naturligvis vil påvirke nattesøvnen og puttetidspunktet yderligere.
Du skal regne med at hun måske kun har behov for 13 timers søvn i døgnet. Det vil passe med at hun måske kun sover 1½ max 2 timer til middag og resten er nattesøvn ...
At trække puttetidspunktet kan godt give lidt søvnunderskud i nogle dage, men det gør ikke noget, det er nemlig også vigtigt at hun mærker trætheden og behovet for at sove. Derfor er det også rigtig vigtigt i denne alder at rutiner ligner hinanden fuldstændig uanset om det er hverdag eller weekend. Der må ikke være forskel, man står således op til samme tid om morgenen uanset dag på ugen, - rytmen skal være den samme.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat og en rigtig god sommer til jer:o) Og tak, jeg trives og familien trives ... :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske