Svar: Vil ikke sove - 5 mdr.
18. juni 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Anja
For mig at se er der ikke tvivl om at du skal have noget mere mad i din dreng i løbet af dagen og det skal være dagen igennem han får noget at spise og ikke kun om aftenen. Du har ganske givet ret i at han er mæt, når han bliver lagt i seng om aftenen, men alt for meget mad om aftenen gør at hans tarme arbejder på højtryk for at nedbryde det og derfor sover han mere uroligt. Det er derfor altid vigtigt at barnet fyldes godt op i løbet af dagen.
Normalt vil 2 måltider skemad dagligt være passende, men da jeres dreng ofte afviser brystet, så tænker jeg at han er nødt til at få noget andet. Derfor vil jeg anbefale dig at tilbyde ham skemad 3 gange dagligt, men ikke store mængder. Give ham 3/4 dl. grød og mos, vand af kop og tilbyd så brystet efterfølgende.
Derudover synes jeg at du f.eks. en gang om dagen skal arbejde på at han bliver puttet og sover i sin barnevogn og en gang om dagen bliver puttet og sover i din seng, hvor du lægger dig og ammer ham i søvn.
Du skal naturligvis sikre dig at han ikke kan trille ned af sengen og komme til skade, men det at han kan ligge ved siden af dig i stedet for at blive holdt i favn, vil forhåbentlig hjælpe på de smerter han tilsyneladende har i nakken og samtidig vil det at få lov til at sove, hvor han er faldet i søvn være gavnligt for ham.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes i mors seng og sover videre
Formiddag 9: Tilbydes lidt hirsegrød med frugtmos, vand af kop.
Ammes 9.30-10 og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Tilbydes lidt risgrød med grøntsagsmos som topping, vand af kop.
Ammes kl. ca 13-13.30 og puttes til middagslur
Eftermiddag 16.30: Ammes
Powernapper 3 gang
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Får sit aftenbad
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20 og puttes i seng
Sen aften 23: Ammes
Nat 23-06: Ammes evt. x 1 midt nat
Det er uhyre vigtigt at du forsøger at få din dreng til at spise og tage brystet dagen igennem og du må her forsøge at finde ud af hvilken ammestilling han vil tage. Alternativet er at forsøge med en flaske og tilbyde mme. Men det lyder jo som om at du har mælk til ham og at det bare handler om at finde ud af, hvordan du får ham til at spise godt fra brystet. Mit råd er altså at du lægger dig med ham og ammer ham liggende, så han ikke får ondt og ikke forbinder amning med noget der gør ondt ...
Derudover så vil det være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at skabe en fast rutine for dagen ud fra følgende tider, jeg har givet dig. Der skal naturligvis være fleksibilitet omkring tiderne, men jeg tænker at min plan vil kunne give dig en idé om hvordan en dag kan være skruet sammen og hvornår det vil være forventeligt at han spiser, ammer og sover.
Det er dybt frustrerende for jer alle, hvis du gentagende gange forsøger at amme, putte osv. fordi det hele ligesom kører ud i et og jeg tænker at en fast plan vil kunne hjælpe dig til at bevare roen og overblikket og at struktur også vil give overskud. Samtidig vil din dreng måske heller ikke afvise brystet så meget, hvis han ikke føler sig presset til det hele tiden, men ligesom bare ammes, når han naturligt har behov for det ...
I skal også finde en sutteklud eller lignende som han kan have hos sig, når han skal sove. I skal finde en måde at putte ham på, bruge de samme kærtegn, berolige, betrygge på samme måde, så der hele tiden er genkendelighed. Det er meget vigtigt at have putteritualer og gøre tingene på samme både, fordi han så ved hvad der venter ham og det gør ham tryg og rolig.
- Og så skal han fyldes op med mad hele dagen igennem og ikke kun om aftenen, da det virker lige modsat hensigten:o)
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske