Svar: Søvnrytme om dagen
19. juni 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Line
Tak for dit brev og velkommen til, jeg er glad for at høre at du har kunne bruge mine råd til andre og nu har fået lyst til selv at skrive til mig:o)
Min umiddelbare tanke er at August har været igennem et appetitspring, det ligger ofte omkring 5 uge (mellem 4-6 uge)og det betyder at børn i denne alder har behov for at få mælkemængden sat op. Ved at virke mere søgende, pylrede og utilfreds, så bliver de automatisk lagt mere til og jo hyppigere de dier, jo mere mælk producerer du. Dette sker især i den alder August har nu og ofte igen omkring 12 ugers alderen, så er du forberedt ...
Det kan som du siger godt føles som om at brysterne til sidst er helt tørlagte og som om at han skal hive meget for at få noget ud og det er helt fint at du har givet ham en flaske mme for at få lidt ro på. Det er dog rigtigt synd at sundhedsplejersken har sagt til dig at August tager for meget på, for det kan han faktisk ikke, når han bliver fuldt ammet. Der er i forhold til børn der bliver ammet ingen restriktioner i forhold til vægtøgning i starten - de kan tage for lidt på, men faktisk ikke for meget ....
Det er klart at det stresser dig at få at vide at han pludselig skal holdes hen, ikke må spise for tit osv. Det gør naturligvis at han græder mere og lettere bliver overtræt og pylret. Alt sammen med til at din mælkemængde nedsættes yderligere, hvilket igen betyder at han bliver mere frustreret, du mere ked af det osv. Det er en rigtig dum cirkel.
Derfor er mit bedste råd til dig at du lige nu lytter til dit hjerte og din dreng og lægger ham alt det til, som han vil og som du kan holde til. Når du ammer ham om dagen så prøv om du kan få ham til at spise fra begge bryster. For det første gør det at du får stimuleret begge sider ved hver amning, for det andet gør det at han bliver fyldt rigtig godt op.
Start med at give ham mad fra det ene bryst, lad ham spise der så længe han synker, sutter effektivt osv. alt det du så fint fornemmer. Herefter skifter du ham så han atter vågner lidt op til dåd, kommer af med en prut, evt. en bøvs osv. og så tilbyder du ham modsatte bryst. Her spiser han nogle gange kortvarigt og andre gange længere tid og det skal han selv have lov til at regulere. Når han er færdig med at spise og du er sikker på at han har fået fra begge sider og fået, hvad han kan rumme, så svøber du ham i et klæde, hjælper ham med at holde armene ind til kroppen og så putter du ham i hans lift med en sut og sutteklud ved ansigtet.
Hvis du efter amning på begge sider fortsat oplever at han ikke virker helt mæt, så må du tilbyde ham lidt ekstra på en flaske, så han får sovet og derefter atter vågner op, parat til at spise godt hos dig igen.
I takt med at han begynder at få mere mad og du får din mælkeproduktion sat lidt op igen, så vil der atter begynde at gå lidt længere tid imellem amningerne og der vil komme lidt mere ro, struktur og rytme på dagen. Så sørg for at lægge ham til så meget som muligt, sørg for at han spiser godt og meget gerne fra begge bryster i løbet af dagen, lyt til dit hjerte og am, når det passer jer begge fint. Suppler med mme af flaske, hvis du synes at lige nu er det for meget.
Det vigtigste når og hvis du supplerer med en flaske er at han er blevet ammet hos dig først, så det netop bliver et supplement og ikke bliver en erstatning for amning. Det at få lidt ro på, vil også hjælpe på din mælkeproduktion.
Når du efter amning skal putte ham, så se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Læg ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han skal være svøbt og det kan nogle gange være en fordel at svøbe ham med det samme, når han er blevet skiftet, så han er svøbt, når han ammes anden gang. Så skal brystet erstattes med sut og sutteklud og han skal puttes stille og roligt fra din favn ned i liften.
Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser, sving evt. liften lidt frem eller tilbage eller lul ham lidt ved at trille ham i barnevognen.
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej:o) Rigtig god sommer.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske