Brev:
Kost og kamp ved spisebordet
19. juni 2008
Alder:
22 mdr.
Kost og kamp ved spisebordet
Kære Helen,
Jeg skriver til dig fordi vi er ved at gå ud af vores gode skind i forhold til vores søns manglende lyst til at spise (oftests) aftensmad.
Han har altid spist godt, både da han blev ammet, og også da vi gik til almindelig mad. Problemerne startede omkring 19-20 måneders alderen - Der er ikke sket nogle ændringer i vores mønster, han er stadig hjemme hos mig. Men han er selvfølgelig blevet større og mere bevidst om hvad han vil og ikke vil...... (stort temperament....)
Hans spise mønster ser sådan ud:
Morgenmad ved 07.30 tiden: Grød, lidt havrefras (minifras) med mælk, samt lidt yoghurt med sveske. Hertil vand.
Mellemmåltid ved 11 tiden: Lidt frugt og/eller en grovbolle, måske en frikadelle eller lign. Vand eller sund juice (uden sukker, ikke koncentrat)
Frokost ved 14 tiden: Hvis vi er heldige: Et helt stykke bondebrød med forskelligt pålæg, forsøger med tomat, agurk, avocado eller frugt... spises ind imellem...
Mellemmåltid: Frugt, eller lidt brød med pålæg.
Aftensmad: Vores... kan pt. ikke få noget som helst i ham, måske en bolle hvis han får lov til at løbe rundt med den.... ja der er vi kommet til...
Det der går mig mest på, er at han altid siger NEJ! når der er tale om mad. Alligevel spiser han ok til morgenmad og frokost når vi sætter ham i stolen, dog næsten aldrig uden ”kamp”.
Aftensmaden er et show uden lige... han skriger og råber, og vil kun have sin sut, han hopper op og ned i stolen, slår sig selv i hovedet, og råber rigtig højt.... Vi har prøvet alt, men i øjeblikket er der for det meste lukket.... Dog, ind imellem har vi nogle hyggelige stunder hvor han spiser godt, og siger umn, dejligt osv.
Ligeledes skal det nævnes at det heller ikke er altid han gider mellemmåltiderne.
Vi giver ham dagligt en multivitaminpille (Omnimin), han har "fine farver", drikker fint hele dagen, mest vand, men også lidt mælk. Sover omkring 13 timer i døgnet, og er for det meste ellers glad og tilfreds.
Får han nok at spise? Og hvad gør vi ved hans store protester hver gang vi skal sætte ham ved bordet? Nogle ideer?
På forhånd tak
Louise