Svar: Kost og kamp ved spisebordet
19. juni 2008
Alder:
22 mdr.
Kære Louise
Det er meget normalt at børn vægrer sig mod aftensmad og det gør ikke så meget, hvis bare barnet spiser varieret i løbet af dagen. Derudover er det i forhold til mindre børn vigtigt at se på deres samlede indtag af mad over flere dage. Tager man kun en dag eller to ud og ser på, hvad de reelt har spist der, så kan det hurtigt virke meget ensformigt eller alt for små mængder, men ser man over deres indtag over flere dage, så skulle man gerne få et lidt mere nuanceret billede.
Der er ingen tvivl om at jeres dreng godt ved at han om aftenen kan få jeres fulde opmærksomhed og hvem vil ikke gerne have det ... Det er dog vigtigt at I forsøger at give ham så lidt opmærksomhed som muligt, når han skal spise eller ikke vil spise, jo mindre opmærksomhed, jo mindre interessant bliver det at skubbe tallerkenen væk, slå sig selv i hovedet eller rende rundt.
Har han en høj stol, som han selv kan kravle op og ned af? Det kan nogle gange være en god idé, hvis barnet selv kan gå til bords, i stedet for at I tager ham og løfter ham hen på stolen, fordi I synes det er tid til at spise. Han har jo en alder, hvor han gerne vil være selvbestemmende og styre lidt selv og bare det at han selv kan kravle op og sætte sig, kan nogle gange hjælpe lidt på vej.
I skal naturligvis selv bestemme hvilke regler I har i jeres hjem, der er jer der bor der og jer der styrer dette. Personligt synes jeg dog ikke at børn skal rende rundt med mad, jeg synes man skal sidde ved bordet når man spiser, også selvom man er knap to år og i trodsalderen. Derfor synes jeg ikke I skal give jeres dreng mad i hånden og lade ham rende rundt med det, men derimod holde fast i at han skal sidde ved bordet og spise og ellers får han ikke noget.
Og ja, så bliver han frustreret, for det gør børn, når tingene ikke går efter deres hoved. Men det må han så blive. Børn skal også lære at tackle følelsen frustration, vi andre render jo heller ikke rundt som vilde, når andre ikke gør som vi havde tænkt ....
En gang imellem kan det også hjælpe at lade ham sidde på skødet. Nogle gange handler det om at give barnet en anden form for kontakt, en anden opmærksomhed. Derfor hjælper det nogle gange at tage barnet på skødet, spise fra den samme tallerken, lade ham made dig lidt og I hjælper ham lidt.
Og så er det generelt en god idé at tilbyde lidt grøntsager som før aftensmad, det vil sige en lille tallerken med lidt agurker, majs, ærter, gulerødder, rød peberfrugt, avokado eller lignende, så han på den måde får lidt grøntsager. Har han spist lidt grønt imens I gør aftensmaden klar (evt. siddende på køkkenbordet imens du skærer salat eller lignende) så behøver I ikke fokusere så meget på, hvad der glider ned under aftensmaden. Han må naturligvis ikke falde ned ...:o)
Det er også en god idé at tilbyde både kød, fisk og grønt til frokost, bruge rester fra aftensmaden osv. så han ikke kun får denne type mad en gang dagligt, men netop så I sikrer at indtaget bliver så varieret som muligt.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske