Svar: Hørelse - har mit barn nedsat hørelse?
19. juni 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Anne
Tillykke med den lille pige.
I Danmark har man besluttet, at alle nyfødte skal tilbydes en høreundersøgelse – en såkaldt hørescreening. Det har man valgt at indføre som noget helt fast, fordi børn der har det der kalder for medfødt høretab hurtigt kan komme i behandling. Det er vigtigt for deres sprog og taleudvikling, samt deres sociale kompetencer. Jo tidligere et høretab bliver opdaget, jo bedre mulighed er der for at hjælpe med høreapparater og stimulering af hørecentrene i hjernen.
På grund af strejke er jeres datter sandsynligvis ikke blevet hørescreenet, men det betyder ikke at hun ikke kan blive det nu. Jeg synes derfor du skal ringe til sygehuset, hvor I hører til og høre hvornår hun forventes at kunne få en tid.
Det er den bedste måde at undersøge jeres datters hørelse på og man kan lave undersøgelsen på ca 10 minutter. Man undersøger ofte barnet imens det sover og det er ikke på nogen måde ubehageligt for barnet. Som forældre er I med hele tiden og I får svar med det samme.
Man kan lave det der hedder en OAE-test, OtoAkustisk Emission. Her får barnet en lille blød øreprop i øret, hvor igennem man sender små kliklyde ind i barnets øregang. Når det indre øre (sneglen) modtager kliklydene, vil øret lave et ekko, og en computer viser, hvordan barnets øre reagerer på lyde.
Man kan også lave en AABR-test, Automatic Auditory Brainstem Response. Her får barnet tre små elektroder anbragt på hovedet, - en i panden og en ved hvert øre. På samme måde som i den anden undersøgelse får barnet en lille øreprop i øret, hvorigennem man sender nogle små kliklyde. En computer måler så om lydende er registreret af hjernen.
At jeres datter ikke reagerer på hundende gøen og de dagligdags lyde I laver handler sandsynligvis om at hun kender disse lyde allerede fra tiden i maven. Hun er således fortrolig med dette og begynder ikke at græde, hun bliver ikke bange.
En ørescreening er dog jeres sikkerhed for at hun kan høre og derfor skal hun naturligvis have en sådan lavet.
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat og rigtig god sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske