Brev:
Kommandanten!
19. juni 2008
Alder:
23 mdr.
Kommandanten!
Hej, tak for alle dine gode svar.
Men nu må vi altså trække på dig igen!
Elias var ellers blevet rigtig god til at falde i søvn selv. Vi læste og sang ca. 15 min. gik ind på vores soveværelset og lagde tøj sammen og han lagde sig bare til at sove.
Men nu ser det ganske anderledes ud. allerede inden vi har lukket første bog sammen siger han "en ny en ny" Når vi så siger ikke flere, nu er det slut, nu skal vi synge bryder han grædende sammen. Han acceptere efter lidt tid at nu skal vi synge, men han kræver at vi bliver ved. Siger vi godnat, råber han vand med det samme. Han finder hele tiden på mere.
Når vi siger, at nu er det slut, så græder han hjerteskærende. Vi går ud derfra, men han falder ikke til ro og vi kigger gentagne gange til ham. Det ender som oftest med at vi ligge os hos ham til at finder roen og falder i søvn efter en lang og anstregende kamp.
Vi har selvfølgelig før prøvet at han gerne ville læse en bog mere eller have et glas vand, men da accepterede han ret hurtigt et nej.
Alle de her krav ser vi også i hverdagen. Om morgenen vil han have os til at made ham. Bære ham ned af trappen osv.
Hvor jeg før da han "lærte" at falde i søvn selv kunne mærke at han bare var vred, synes jeg at hans gråd nu er anderledes. Han virker såret og ulykkelig, men samtidig føler jeg at han kommanderer med os.
Min fornuft siger mig at vi skal sætte grænser, fortælle ham at han skal spise selv, at han kun får læst to bøger og så slut. Men i situationen virker han bare så ulykkelig. Det er ikke sådan at han får lov at kommanderer os til alt, men ofte synger vi lige lidt mere og ligger hos ham til han sover efter utallige forsøg på at forlade rummet.
Så når han efter han har fået et glas vand og derefter beder om øl, sodavand, kakao, så kommer vi altså ikke springende. Det ender også med at han falder i søvn, selvom han bliver ved med at sige nedenunder..
Vi synes ikke at han virker til at være bange. I vuggestuen fortæller de at han ligger og synger når han bliver lagt ud, eller ligger og kalder på de andre og siger op og lege!
Så han har nok svært ved at falde i søvn for tiden og skal jo ikke straffes for det.
Men den kamp vi kæmper lige nu er jeg bange for bringer dårlige vaner med sig og jeg synes jeg har set en kommanderende og krævende side af Elias som vi aldrig har set før.
Jeg er altså ikke i tvivl om at det er en fase, som nok bl.a. hænger sammen med at han er ved at være så dygtig til mange ting, og bliver mere og mere selvhjulpen på mange områder. Men hvad gør vi for ikke at tillægge os dårlige vaner undervejs?
En anden ting er at han længe har syntes det er sjovt at sidde på toilet og potten. Så har der været en periode hvor det ikke var interessant. Nu sætter vi ham på toilettet om morgenen og aftenen. Vi læser for ham mens han sidder der eller går rundt og gør klar til badet. Så det er rigtig hyggeligt og Elias er meget klar over at det er meningen at man skal tisse. Han udbryde ofte se tisser på toilet som mor, og er meget stolt. Idag tissede han lidt og sige "se en lille tår" og derefter "tis lidt mere" og så tissede han igen. Så det lader til at han også har en smule kontrol over det.
Det er ikke fordi han beder om at komme på toilettet men simpelthen fordi det er blevet en rutine morgen og aften.
skal vi opfordrer til mere, eller skal vi vente til han selv kommer og fortæller når han skal tisse eller hvordan griber vi det an?
Han er ikke så gammel og vil ikke presse ham til noget han ikke er klar til.
Ser frem til dit svar
Mor