Svar: Kommandanten!
19. juni 2008
Alder:
23 mdr.
Hej med dig
Min umiddelbare tanke omkring Elias er at han er en meget kvik dreng. Han er rigtig god til at tale og til at give udtryk for sine ønsker og behov, han forstår rigtig mange ting og er på mange måder lidt forud for sin alder.
Jeg tænker derfor at han helt naturligt ikke kan falde til ro, fordi han simpelthen tænker for meget. Alt det han oplever, det han vil fortælle, dele med jer osv. det kører rundt i hans lille hoved - han har kort og godt tankemylder og vi kender det jo fra os selv, når hovedet er fyldt med tanke, så kan vi ikke slappe af, så kan vi ikke falde i søvn.
Jeg tænker derfor at det er rigtig fint at læse for ham, holde fast i at han kun får en historie, en sang, lidt at drikke osv. så er der konsekvens omkring dette. Men derudover så tænker jeg at I måske skal forsøge verbalt at tale lidt om alt og ingenting ... hjælp ham med at få bearbejdet alle de tanker der myldrer rundt inde i hans lille hjerne.
Hjælp ham derfor ved at sætte ord på alt hvad der er sket i løbet af dagen, hvad I har lavet, hvad han har oplevet. Tal med ham om hvorfor han skal sove, hvad det betyder naturligvis på et niveau hvor han kan være med. Det kan være at sige godnat til hans tæer, hans mave, hans ører, hans øjne osv. så han bliver helt afslappet og træt og så han er helt fri for tanker (og bekymringer), når han skal lægge sig til at sove.
Du skal som du selv er inde på og som jeg ved du også opdrager efter, naturligvis medtænke om han er bange og utryg når du går fra ham, så du skal blive hos ham - eller om du i stedet skal gå fordi han skal forstå at han rent faktisk skal sove nu og at han godt kan dette uden at du er der.
Du skal naturligvis også medtænke om han evt. er ved at nå en alder, hvor hans søvnbehov naturligt bliver lidt nedsat. Så han skal til at sove en lidt kortere middagslur og måske blive puttet lidt senere om aftenen. Han har måske kun brug for at sove 1-1½ time i løbet af dagen og ca 11-12 timer om natten, altså et søvnbehov på ca 13 timer, nogle sover lidt mindre, andre lidt mere ...
At kommandere, gerne ville have medbestemmelse, vise egen vilje er jo egentlig et sundhedstegn. Derfor skal han naturligvis en gang imellem have lov til dette og skal anerkendes for de valg han tager, de ting han mestrer i kraft af sin alder. Men der er også gange, hvor man som forældre må sige nej og holde fast i det fordi man ved at det tjener barnet bedst og når han så bliver frustreret over det, små må I rumme det, være der for ham, kunne bære det.
I skal virkelig prøve at vurdere, hvornår han kommanderer fordi det er et udtryk for at ville selv. Det kan jo i kraft af at han er så lagt fremme verbalt nogle gange godt lyde mere som kommanderen end det reelt er. Sætninger som "mor skal", "jeg vil" og lignende kan godt være et udtryk for trods alt stadig manglende ordforråd - selvom han sprogligt er dygtig og langt fremme, så er han jo stadig ikke i stand til at sige "jeg vil helst have at mor gør det, det synes jeg er mest hyggeligt" og det bliver til "mor skal" eller "jeg vil gerne prøve selv, det er bare rigtig svært for mig" - det bliver til "jeg vil".
Du skal prøve at vurdere, om I fra start skal gøre det du ved virker - blive hos ham, sidde og tale med ham, i stedet for at du siger nej, slut osv. og så ender med at gøre det alligevel ... derfor også tanken med at være der, for ham til at slippe sit tankemylder, få sagt godnat til kroppen osv.
Med hensyn til renlighed, så lyder det som om at han er rigtig god til at kontrollere sin vandladning. Hvis han på den måde kan holde sig, sige "se tisser lidt", holder pauser og "tisser mere" så er det rigtig godt og et tegn på at han rent fysiologisk er ved at modnes.
Det er altid en fordel at forsøge renlighed, når barnet selv giver udtryk for at ville, det gør samarbejdet lidt lettere. Derfor vil det være godt at forsøge at følge hans egen opfordring, motivation og ønske om at komme på toilettet. Et godt tegn er også hvis han kan holde sig tør i mindst 3 timer, kan han det og er han opmærksom og giver udtryk for at han gerne vil på potte eller toilet, så må I godt forsøge.
I første omgang er det fint med en rutine, hvor han følges på toilet morgen og aften. Begynder han selv at give udtryk for gerne at ville mere, så må I gerne følge dette.
I skal dog også være opmærksom på at de fleste børn faktisk først er renlige omkring 3 år og hvis Elias er parat til at træne renlighed nu, så vil det i forhold til gennemsnittet være meget tidligt. Man skal passe på ikke at forvente for meget, fordi han på andre måder er meget moden. Derudover er det sådan at børn naturligt i 2 års alderen vil begynde at interessere sig mere og mere for hvordan de fungere, at der kommer tis ud osv. uden at det betyder at de er klar til renlighed. At blive renlig er jo som sagt en fysiologisk proces, som man skal modnes til og det tager ofte tid.
Så han er godt på vej, men når det er sagt er der heller ikke grund til at presse ham for meget, så kan det være bedre at vente til næste sommer ...
Håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham og rigtig god sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske