Svar: Om grøntsager
20. juni 2008
Alder:
22 mdr.
Kære Tania
Det er rigtig godt at tilbyde ham grønt inden aftensmaden og til frokost præcist som du gør - det er faktisk det jeg meget ofte anbefaler forældre at gøre, så det kan jeg kun bifalde:o)
Det er ofte sådan at børn ikke bryder sig om kogte grøntsager og nu hvor din dreng er blevet så gammel at han kan tygge godt og spise almindelige rå grøntsager, så er det rigtig fint at give ham dem rå - det er dog rigtigt at muligheden for variation ikke er så stor på denne måde, men det er dog bedre end ingenting og så må andre former for grøntsager komme hen af vejen.
Råkost, hvor man blander f.eks. reven gulerod, æble og lidt rosiner kan godt gives sammen med den varme mad. Det kan være en måde at lære ham på at man godt kan spise begge dele samtidig. En bagt kartoffel med lidt dressing kan også være et hit og nogle gange kan man også få børn til at spise grøntsagssupper - især hvis der på toppen drysses lidt baconterne eller lignende. De ser jo ikke at suppen består at både gulerod, porrer, selleri, kartofler og lignende - det smager bare godt og så spiser de det.
Græsker suppe kan også smage godt eller du kan lave lidt sursød sovs sammen med lidt ris, hvor der er bambusskud, hestebønner og lignende i. Nogle gange kan man også skjule grøntsager i kødsovs eller putte det i hjemmebagte boller. Man kan f.eks. godt bage spinatboller ...
De fleste børn vil dog gerne have maden opdelt og bryder sig ikke om at man snyder noget i dem ved at skjule det i maden. Og det du fortæller lyder fint og helt okay:o)
Fortsat held og lykke og rigtig god sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske