Svar: Må man egentlig godt lege med maden?
20. juni 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Sine
Det er i princippet udmærket at lade Aliah spise med fingrene, dog tænker jeg at hun naturligt vil have mest ud af at spise små brødhapsere, små stykker af indmaden fra en frikadelle, nogle pastaskruer, lidt kogte ærter og anden mad i stykker, fremfor grød og mad der spises med ske.
At spise mad med fingrene er med til at udvikle hendes pincet-greb. Det er evnen til at kunne tage noget op mellem tommel og pegefinger. I begyndelsen når børn griber, så griber de med hele hånden, derefter udvikler deres gribefunktion sig til at de bruger 3 fingre og tilsidst bliver de i stand til at bruge 2 fingre - pincetgreb. Ved at tilbyde barnet mad i stykker, kan barnet træne denne funktion.
At spise med ske er meget kompliceret og de fleste børn er faktisk omkring 16 måneder inden de mestrer dette. Mange børn vil godt tidligere kunne komme skeen i maden og føre den til munden men inden de når så langt, så får de vendt skeen på hovedet, hvorfor det meste af grøden vil havne i skødet og ikke i munden.
En gaffel kan være noget lettere at styre, små hapsere sidder lettere fast og ryger således ikke af uanset hvordan gaflen drejer, samtidig kan lidt let moset mad også gives af en gaffel.
Aliah har brug for at øve sig og derfor brug for at spise selv. Hun har dog også brug for succesoplevelser og hun har brug for at få mad i maven, så hun ikke bliver for træt inden hun egentlig får noget at spise. Derfor vil jeg normalt i 8 måneders alderen anbefale at man lader barnet øve sig med hænder, fingre og gaffel men at man som voksen så supplerer med en skefuld mos ved siden af. Noget som den voksne styrer for at sikre hende det madindtag som hun behøver. Hun kan naturligvis sagtens tilbydes en ske ved siden af, så hun stadig oplever at få lov til at medvirke selv.
Med hensyn til at kravle, så hjælper ud hende bedst ved at hjælpe hende med at rokke frem og tilbage. Det er fra den rokkende stilling at hun finder ud af teknikken. Hun er ikke i stand til at efterligne dig og gøre det hun ser du gør - desværre, det ser sikkert ellers sjovt ud:o)
Det vil være rigtig godt, hvis du kunne gynge hende, svinge hende, triller hende rundt. Jo mere hun bliver bevæget, jo bedre er det fordi det stimulerer hendes balancecenter i hjernen og det vil således virke positivt på også at kravle.
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske